Täcke?

Ojojoj vad mycket inlägg man har läst om hur vida tjocka täcken man ska ha på hästen vs inte ha på hästen. 
Tänkte ta upp min åsikt i detta. 
 
Jag är en individ som kör på magkänsla, jag planerar aldrig att okej, nu ska min häst ha det här täcket för att det är -10 ute osv.

Farmor är den som släpper ut hästarna på morgonen och sätter på dom täcken och jag litar på hennes omdöme. De senaste veckorna när det har legat på 10-2 grader har vi bara på dom regntäcke ute i och med att dom rullar sig så förbaskat mycket. Sen har jag bara 2 andra tecken som är lite tjockare och till för vintern när det ligger runt -5-20. 
 
Jag som tänker mer vad som ligger i hästensnatur är att inte ha täcken alls, men man måste ta till vara på att både Schatal och Kvicken har täcken på sig och har haft det hela livet, så varför skulle jag välja att denna vinter inte ha täcken på dom? Jovisst, en förändring är aldrig fel men Kvicken som är 21 år nu (gammal gubbe) behöver möjligtvis det där tjockare täcket lite mer än vad Schatal behöver för att hålla sina leder varma och hållbara. Schatal däremot är van att inte ha jätte tjocka täcken på sig och kan till och med gå utan, det är ett val som är upp till mig och farmor. 
 
I övrigt tycker jag att man kan lägga ner den här heta debatten då ALLA kommer att ha olika tjocklekar på sina täcken, sen kan jag tycka att ha ett termo täcke redan nu är väl att överdriva men det är endast min åsikt. 
 
Det här täcket ska Schatal få ha på sig i vinter!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0