Natural Horsemanship, bra eller dåligt?

På senaste har jag läst väldigt mycket negativt om NH, och det är tråkigt då jag tycker väldigt mycket om NH.
Jag tror att de som har en negativ inställning till NH har sett helt fel användning av den. Om ni går ner lite här på bloggen så ser nu hur jag uttryckte mig om en video, blev extremt upprörd och jag förstår om man har negativ inställning till NH om man endast sett såna metoder, men om man sett andra som exempelvis Honza Blaha, Buck Brunnaman, Klaus Hempfling m.m så vet man att det är rätt metod att använda sig av. 
 
Jag läste en bok för inte så länge sen, den heter "Förstå hästen" och det var en extremt bra bok som öppnade upp mitt sinne ännu mer för just NH, för mig är det rätt metod att använda sig av men sen gäller det att göra det på rätt sätt. 

Jag har fått lära mig med hjälp av bloggar, böcker, dokumentärer och sen har jag fått gå till mina hästar och ha det här tänkandet . Jag har alltid vetat att det finns något annat sätt än den traditionella hästahanteringen som enligt mig inte alls fokuserar på "hästens språk". Jag kommer alltid stå upp för att NH är rätt hanteringsmässigt, anledningen till varför jag aldrig uttrycker om NH som ridningsmetod är för att jag helt enkelt inte vad som gäller i ridningen då jag inte fokuserat så mycket på det .
 
Men jag tycker iallfall att alla borde kolla lite närmare på hur NH utövas på rätt sätt istället för att endast se den dåliga metoden för jag lovar att om ni ser riktigt bra människor som utför NH så kommer ni att öppna upp ett helt nytt tänk, man får ju välja själv om man ska vara ett bra eller dåligt exempel. 

Kommentarer
Postat av: Klara

Jag tror att dom som har en negativ syn på NH har sett den dåliga sidan av det. Natural Horsemanship har blivit ett så stort begrepp och numera finns det så många underkategorier och inriktningar. Jag själv håller på med NH men gillar inte allt med grundtankarna som tex "kan du flytta på din häst så är du ledare över den". Så trodde jag förut men jag har verkligen tänkt om, men det är samtidigt positivt för det finns så mycket att utforska inom NH-världen :) Ridningen i Nh enligt mina erfarenheter är mycket ridning med sits och vikt, hästen får ta mycket ansvar, hästen bär sig själv osv :) Jättefin blogg, glad att jag hittat hit!

Svar: Det tror jag absolut att du har rätt i! Jag började med NH för inte alls länge sedan men upplever att jag fick lära mig från den bra grunden, sen fick jag som sagt se lite dåligare sidor osv och det är jag riktigt glad över att kunna skilja på vad som är bra/dåligt inom NH! Okej då förstår jag ridningen lite bättre! Tack så jätte mycket verkligen, din blogg är oerhört fin också! Mycket inressanta inlägg och kommer absolut fortsätta läsa din blogg! :D
None None

2013-10-02 @ 20:01:53
URL: http://klaraf.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0