Schatal mår inge bra

Fan jävla helvete säger jag bara.

Utförligt och långt inlägg. 

Jag kommer till stallet idag vid klockan 7 på kvällen och skulle ta in dom, frågade om mamma ville följa med också, det ville hon.

Schatal gnäggar som vanligt men jag märkte något när jag skulle hämta dom i hagen, Schatal gick med huvudet i marken.
Konstigt tänkte jag, han kanske letar efter mat eller något, han brukar liksom direkt gå in efter mig, men inte idag. 

Kvicken var först in och Schatal strax därefter, fortfarande med huvudet marken, han går in i boxen, fortfarande huvudet i marken, vad är det här tänkte jag?

Inte ville inte hälsa och ville inte ta upp huvudet/halsen, han såg även hängig ut, han var inte som vanligt med andra ord. 

Jag ringer farmor och säger att något är fel, jag ringer till schatals ägare ida för att uppdatera att något är fel. 
Mina kompisar jocko, nattis och Bella kommer även och tycker att det här ser inte normalt ut. 

Farmor kommer också och kollar, det här är inte bra säger honom, mycket riktigt.
Han vill inte höja på halsen, han börjar äta hö men äter väldigt långt ner i hönätet, han kan inte heller vrida huvudet åt vänster och när han vrider huvudet åt höger så är det väldigt ansträngt och ögonvitan rullar.


Jag går ut och går med honom, han är märkbart stel och väldigt seg i rörelserna, farmor maserar lite på honom bakom ganasherna och nu kan han ändå höja huvudet och så. 

Testade att trava honom för hand, det gick men det var stelt. När jag vänder honom så vänds kroppen som i en framdelsvänding, han vill inte böja på sig helt enkelt. 

Tankarna går, har han ramlat i hagen och sträckt sig? Har han kolik? Vad fan är det liksom? 
Han äter, han skiter men något är oerhört fel. 
Fredrik kommer, schatals ägare. Han ser också att det är fel, vi ringer hans barndoms kompis malin, hon ger tips på vad jag ska hålla koll på.

Fungerar magen? Är tandköttet fortfarande rosa? Har han feber? Reagerar han på rörelser som viftar mot ögonen? Är han uppmärksam med öronen? 
Svaret på allt är ja, det fungerar. 

Men han kan inte böja på sig, han är ont men vad är det? 

Nu sitter jag hemma hos jocko min kusin och håller koll på honom, jag går ner Iungefär varje timme och kollar till honom, han har legat ner en gång. Han har druckit lite vatten, står med huvudet i en normal höjd situation.
Jag får helt enkelt avvakta tills morgondagen och se vad som händer. Känns förjävligt om det är något allvarligt, men jag uppdaterar här på bloggen och skriver vad som händer. 

Schatal fina lilla älsklingen <3




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0