Bett

God eftermiddag!
Idag tänkte jag ta upp det "lilla" ämnet bett, jag tänkte bara lägga fram vart jag står med bett och vad jag tycker om bett. 

Sitter inne och kollar runt lite på hööks, kollar igenom allting som är i kategorin "häst". Bett är det jag sitter inne och kollar på nu, och jag bara känner såhär när jag ser allt, jag vet vad ett tredelat & tvådelat bett är samt ett fåtal till, men vad i helvete är alla andra bett? 
Dom ser helt galna ut, exempelvis alla stångbett, något kombinationsbett som ser helt crazy ut, Kimblewickbett och massa fler, jag har ingen aning om vad man använder alla dessa bett till eller vad funktionen är av dom, vilket jag om jag ska vara helt ärlig, är ganska glad för. 

Jag har aldrig varit den som ridit på något annat än 2delat och 3delat, och nu rider jag på bettlöst alla dagar i veckan. 
Den ända gången någon av hästarna går med bett är om man rider på båda samtidigt eftersom att jag bara har ett bettlöst, än så länge. Många anser att det är bra att variera med bett också men jag känner väl lite, varför? isåfall. 
Sen har jag inge problem med att sätta in ett bett i Kvickens eller Schatals mun 1 gång i veckan men om jag får föredra så är det bettlöst som gäller. 
Jag mår lite dåligt när jag hör alla, "men det här bettet hjälper hästen att få in bakdelen lite mera", "det här bettet är jätte skarpt så man får vara extra mjuk i handen", sånt snack tycker jag inte riktigt om faktiskt, och sen förstår jag inte varför man ska försvara bett så himlans mycket, du skulle själv inte föredra att gå med en metallbit i munnen 1 timme om dagen. 
 
Det är lite roligt nu när folk har kommit på att jag rider bettlöst, reaktionen är väl mer eller mindre förvånande och man hör ofta i rösten att "jaha, varför?", inte med betoning på nedlåtande utan mer av förvånande och nyfikenhet. 
Men jag tycker egentligen att det borde vara tvärtom, att man reagerar starkare på folk som har bett, men tyvärr är det ju inte så det ser ut eftersom att många fortfarande utgår efter den traditionella hästhanteringen. 
 
Det är väl lite min åsikt sådär kort och gott, tack för mig. 
 
I början av sommaren när jag red på bett, då såg det ofta ut såhär, mycket släng och försöka komma undan, ett problem som inte riktigt finns längre när jag inte har bett längre. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0