Lastträning?

Många av oss vet inte riktigt hur man lasttränar, man försöker oftast få på hästen så fort som möjligt för att komma iväg så fort som möjligt, men det funkar ju inte alltid har många av er säkert märkt. 
 
Jag ska erkänna, första gången jag lastade någon häst så var det Kvicken, och det var väl runt 1 år sedan. Jag hade ingen aning om hur han var att lasta men jag försökte mig på det. Visst hade jag kollat lite på Tobbe Larsson innan och faktiskt så använde jag mig lite av hans tips, vilket funkade till viss del.
Kvicken var svårlastad, tog upp till 1 timme att lasta honom någon gång (jag har lasttränat Kvicken cirka 8 gånger totalt) men senaste gången när jag skulle åka hem till gamla stallet igen med honom så gick det på 5 min kanske. 

Energin är viktig, och det är något jag har börjat förstå nu. Min energi ska vara lugn men bestämd, jag ska absolut inte slå eller hota honom på något sätt, han ska lita på att det är skönare att vara med mig än att hålla på att konstra. 
Tex om han står på rampen, inte en chans att jag börjar ändra mitt kroppspråk och skyndar på processen, då står vi stilla där ett tag då och tar det lugnt, han får känna sig in i situationen. Sen om han börjar backa och ha sig, fine, vi gör bara om det tills han känner att "det här kanske inte är så farligt trots allt".
 
Ett spö kan vara bra att ha med, dels för att korregera hästen men även för att reta lite. Jag brukar endast använda det till för att blockera sidorna på rampen för att hindra att hästen får fler utvägar(utvägen bakåt funkar gott och väl. blir det 3 utvägar att hålla koll på så blir det lite extra jobbigt både för dig och hästen), bättre att dutta lite på sidorna än att stå och dra i grimskaftet, grimskaftet bör förövrigt inte vara hårt hållet och inte obehagligt för hästen. 
Ända gången det bör vara obehagligt är när hästen kastar sig bakåt och det blir som ett motstånd mellan grimman och människans hand, när hästen sedan ger efter där så blir det en belöning och hästen lär sig att motstånd i grimskaftet inte är speciellt skönt. 
 
 
Jag är absolut ingen expert på att lastträna men det jag har skrivit där över är oftast det jag försöker fokusera på. 
1. Var lugn men bestämd.
2. Gör hästen mottstånd i grimman håll kvar tills hästen ger efter, observera håll kvar, alltså inte slita och dra. 
3. Ha med ett spö, endast för att kunna blockera vissa flyktvägar och för att få en reaktion som innebär framåt. 
4. Kolla alltid hästen kroppspråk, är den nervös? Är den lugn? Har hästen stängt av och blockerat allt du säger åt den att göra? 
 
Observera punkt numer 4 lite extra, för du kommer att behöva handskas lite olika med hästar som är nervösa etc. Alltså ta några gånger på dig att lastträna innan det är dax att dra iväg på äventyr.

Kom även ihåg att lastträning tar på hästen psykiskt och är en bra träning utöver ridningen, överaktivera inte hästens hjärna. 
 Har tyvärr inga bilder när jag lasttränar men ska försöka fixa nu när jag börjar med Schatal!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0