Spö och Sporrar

Sitter och tänker på det här med hjälpmedel på häst. Förut brukade jag ofta rida med sporrar men ej med spö då jag aldrig känt att jag behövt det på Kvicken. Schatal red jag till en början utan någonting men efter ett tag när han började bli sådär "jobbig" bestämde jag mig för att testa med spö och sporrar... Nu såhär i efterhand funderar jag på, varför gjorde jag det? 
Jo för att jag helt enkelt inte kunde få fram honom annars, han var inte speciellt nöjd med mig på ryggen vid den tidpunkten och det var något jag inte accepterade just då, men gladligen kan jag säga att jag kollade igenom några dokumentärer och blev mer och mer insatt i NH och förstod att det var jag som behövde ändra på mig och det gjorde jag. 
Nu rider jag inte med något av det på någon av hästarna utan jag försöker rida så mjukt och harmoniskt som möjligt och hästen får absolut vara med och bestämma om vad som passar och inte passar. Jag älskar det här nya tänkandet även fast jag är mil ifrån att kunna ens en gnutta men jag försöker och känner att jag kommer en liten bit hela tiden, finns ingen bättre känsla. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0