Upprörd

Fan då, kom in på en blogg idag och såg en video som gjorde mig förbannad, igen... 
 
 
 
Det här är då videon, kolla på den, för det här tycker jag är ett exempel på hur man INTE ska bete sig mot en häst. För det första så tycker jag inte att mannen som verkar äga hästen alls har fått rätt instruktioner till vad NH handlar om och går ut på. Han står mest och gör hotande rörelser, uppmärksamma även att hästen har 1 öga och måste därför kolla med det enda ögat han har vilket han inte alltid får tillåtelse till då dom viftar bort honom aggressivt. 
Och ja hon Linda verkar ju vara någon känd kvinna inom NH och jag skulle inte förespråka henne som en stabil och lugn tränare som vet hästens bästa.
Det här är varför man ska lära sig rätt från grunden. Blir på riktigt ledsen när jag ser att hon kallar det här för "NH", hon beteer sig aggressivt och väldigt obehagligt mot hästen. VARFÖR SLÅR HON DEN GÅNG PÅ GÅNG? Dum i huvudet skulle jag säga, dessutom rycker hon väldigt obehagligt i denna hästens grimskaft, i och med att det är en repgrimma också så blir effekten ännu hårdare än med en vanlig grimma. 
Om jag får uttala mig så kommer hon INTE få en häst som vill vara med henne, för det första skulle jag aldrig slå min vän sådär, jag väljer att se hästen som min vän vilket hon tydligen, inte gör? 
Hon snärtar till den extremt många gånger och visar på ett dominansövertag, sen helt plötsligt runt 6 min där så lugnar hon ner sig i någon sekund och viker ihop kroppen och ger hästen en lugn känsla, sen så fort den rör på sig börjar hon igen att rycka och slita? 
Hade aldrig betalat denna kvinna för att lära ut mig "NH", jag väljer inte ens att kalla det här NH, det här är en påhittad version av vad NH är. 
Hon visar på att hon vill hålla hästen sysselsatt och hon vill att hästen ska röra på sig, men det finns en mängd mildare sätt att göra det på. Schatal är tex ganska seg och jag väljer att inte röra honom utan mer uttrycker med mitt kroppsspråk.
Jag är oerhört glad att jag lärde mig NH från den bra grunden och inte den här, för här är bara skit. 
Varför ska hon ha närkontakt med hästen hela tiden? Varför ska hon slå till den på huvudet med handflatan hela tiden? Jag förstår helt ärligt inte men hon vet väl antagligen inget annat sätt att få en reaktion på, riktigt jävla tråkigt när man får skåda sådant här, blir så förbannad. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0