Heltäckt

Update.
Shatteponken har denna sommar verkligen visat hur mycket han stör sig på alla insekter. Jag hade möjligheten under 5 veckor att få se hästarna dagarna in och dagarna ut, jag såg hur de betedde sig i hagen vilket jag uppskattar för nu ser jag verkligen vad alla bromsar,flugor,mygg och knott gör mot dom! 

Borta i Enköping var det mycket bromsar och flugor men knappt mygg/knott, dom var väldigt besvärade av dom och ville konstant in på dagarna när det var som varmast och flest insekter.
Men det var sällan dom faktiskt blev bitna.

Nu när dom är hemma igen så märkte man en stor skillnad på Kvicken, knappt besvärad men Shatte däremot, besvärad, minst sagt.

Shatte är den som har fått ta alla knottbett och då snackar vi bett över hela kroppen, precis som på mig själv,inte bara hästarna som blev drabbade inte.

Och med detta kom även såren tillbaka, han har kliat upp rumpan igen. Jag misstog det för skit så drog med piggborsten över "såret" och han ryckte till direkt och då insåg jag att fan, det är ju ett sår.

Han har även väldigt tunn hud och betten från knotten har blivit till sår, ögonen rinner och är röda, och han är bara allmänt väldigt besvärad av detta.
Såååååå, vad gör jag och mamma? Jo vi åker och köper en heltäckning, dvs, flygtäcke och flyghuva, såhär ser han ut nu:
Ja som ni ser så ser han inte riktigt ut som sig själv här, men ack så mycket bättre det har blivit med denna heltäckande uniform. 
Sen har han lite ticks också så han svingar mycket på huvudet, därav ett naket öra.


Såret på rumpan också. Var dock inte alls så farligt som det ser ut på bilden. Var knappt köttigt men är nu i läkningsprocess.


Och sen en rätt så obesvärad Kvickis. Vi red förövrigt ut idag, var så härligt. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0