Kajsa ramla av

Igår red jag och min kompis Kajsa ut, eller ja, vi hann inte komma så långt. Kajsa brukar rida Schatal så det här var inget nytt för honom men det som faktiskt var nytt var att vi satte på båda hästarna "flyers"(huvudskydd för hästen mot flugor osv). 

Vi hinner rida cirka 500 meter tills jag ser att Kajsa är påväg att rätta till flyern på Shatte och han flyger iväg. Kajsa hamnar på backen och Shatte studasar iväg några meter tills han börjar beta. 
Sen försökte Kajsa få in honom men det funkade inte så då hoppade jag av Kvicken och gav det ett försök. Han gick iväg då med och han hade ingen som helst uppmärksamhet på mig så då föste jag bort honom, han försvann en liten bit bort men jag visste att han inte skulle vilja lämna flocken (oss). Så han kom tillbaka och då fick jag tag på honom. Jag longerade han lite efter det sen fick Kajsa hoppa upp igen. 

Problemet då var att han blev som bakskygg, alltså drog in rumpan och blev stressad/nervös. Kajsa sa då att vi kanske ska longera han istället? Bra idé tyckte jag så jag longerade och Kajsa red Kvicken.
Shatte blev super lugn och harmonisk igen.

Men måste passa på att säga att han blivit allt mer huvudskygg nu sedan vi åkte till Enköping, tror det kan vara för att han är väldigt känslig runt ögonen nu och huden är väldigt tunn i ansiktet. När jag väl hade fått tag på honom efter avramlingen så kunde jag dock hålla på hur mycket som helst i ansiktet.

Kommer inte bli så mycket ridning på han nu utan mest longering och andra övningar, han måste känna sig trygg igen att ha någon uppe på ryggen. 

Kajsa och Shatte när dom blev återförenade igen Haha 

Kommentarer
Postat av: Sanna

Ser mysigt ut!

Svar: Haha ja bilderna gjorde ju sitt om vi säger så haha!
None None

2014-08-15 @ 13:41:41
URL: http://skyjump.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0