9 december

Åkte till stallet vid halv 2 idag och hade bestämt mig redan innan att om Shatte känns okej, så kommer jag sitta upp idag. Jag har inte ridit på Shatte på säkert 3 månader nu men tänkte försöka sätta igång det lite smått igen. 
 
Han hade ju en period när han inte kändes helt stabil och A och O i min ridning är att hästen ska kännas trygg,stabil och harmonisk att sitta upp på. Dels för min egna säkerhet men också för att hästen ska vara så trygg som möjligt. 
 
Jag satte på han en grimma och tyglar och tog med ett ledrep som jag kunde börja med att använda mig av. Jag gick upp till skogen som finns här i närheten och började förberedande från marken för uppsittning. Jag använde mig av en sten (jag är inte så smidig) och la mig lite över ryggen på honom, hängde lite på rumpan osv. Först hade han fokus på barnen som var ute och lekte vid skolan men sedan fick han fokus på mig och då kändes det mycket bättre.

Det som hindrade mig från att hoppa upp på honom idag var hans tendens att gå iväg när jag försökte. Vi fick göra om det mååånga gånger och jag ändrade mitt mål till att han skulle stå stilla när jag bara hängde över honom. Ska jag hoppa upp på honom igen så vill jag att han står still så jag vet att det är okej med honom, och det var inte helt okej idag även fast det var en bra bit på vägen. 
 
Efter detta valde jag att gå ner till volten och longera honom lite och han blåste upp sig rätt rejält när det sprang kids på skolgården bredvid hehe. Dock fick jag inte med det mest flashiga av det men här kommer en liten snutt. 
 
I den här videon hade han då lugnat ner sig lite grann. Han är bra söt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0