hästforum

Min kompis presenterade mig för en hästgrupp på facebook i måndags som heter hästforum. Hon varnade mig redan innan och sa "Lisse, det är ingen bra idé att gå med där, folk är väldigt trångsynta" men såååklart gick jag med ändå. 
 
Tog tills idag för mig att börja kommentera lite grejer. Ett inlägg var att en tjej undrade om det var bättre att ta in hästarna en sådan här blåsig dag för att dom rejsade runt i hagen. Jag slängde bara iväg en snabb kommentar om att det är naturligt för hästen att bli mer "stissig" i och med att blåsten gör det svårare för hästen att potentiellt kunna utse faror. En ganska lugn tråd i övirgt. 
 
Sen hade vi en tjej som gjorde ett inlägg om bettfrågan. Jag kommenterade någon kommentar och VIPS så va hela debatten igång igen. Jag tänker inte gå in på utförligt vad som skrev men jag höll en god ton, skickade lite fakta och pratade om hästen instinkter och naturliga behov/beteende. 
 
Många kommentarer bestod av att alla ska skita i vad andra gör och man ska hålla käften istället men jag skrev att jag tycker att det är svårt när vi pratar om hästens välmående. Argumenten för de lite mer "traditionella" hästmänniskorna är oftast "pffft, då kan ju alla hästar släppas ut i det fria för att bara ha hästen är onaturligt". JAVISST, det håller jag personligen med om. MEN jag väljer nu att ha mina två bästa vänner och då är det upp till mig att anpassa mig efter dom och inte dom efter mig. 2. "Anledningen till varför hästen såg ut sådär på bilderna var ögonblicksbilden och du vet inte om hästen bara slängde med huvudet och ryttaren var tvungen att ta tag i hästen för att den inte gjorde som denne sa". Ögonblicksbild, det har ändå hänt. Jag tvivlar på att det ser bättre ut på film också. Men det är bara mina personliga åsikter. 
 

Sen är människor väldigt "uppe i sitt egna skit" och på något sätt inte kan diskutera detta. Jag vet inte om det är att man känner att man måste försvara det man håller på med eller om man inte har riktig kunskap om hästar ( med riktig kunskap menar jag har läst på om hästens historia och studerat bilder utfrån en missnöjdhäst och en gladhäst/harmoniskhäst, kollat till fakta osv) eller att man verkligen tror på att all denna sjuka utrustning vi använder på våra hästar inte skadar? 
 
Jag vet vilken hästmänniska jag vill vara men det betyder inte att jag stannar här, jag fortsätter söka information, studera, läsa, delta i diskussioner osv för att jag vet att jag kommer bättras av det. Även om jag blir jävligt lack på någon kommentar så påminner den mig också om varför jag ändrade mitt hästtänk och det ser jag som något positivt. 
 
SÅ läs på, studera, hitta fakta och bli den bästa hästmänniska du kan bli!
 
 
 
Vad tycker ni ser trevligast ut?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0