lite intressant

Nu när jag tar med människor till stallet (eller när det väl händer) så "lär" jag ut om helt andra saker än vad jag gjorde förut. 
Förut brukade jag lära ut om hur man sadlar en häst, tränar en häst, ni vet basci teroi delen som man lärde sig på ridskolan, men det gör jag inte längre ÄVEN FAST DET ÄR VIKTIGT OCKSÅ så finns det viktigare grejer. 
Exempel:

Häromdagen följde min syster Eve med till stallet för att ta in hästarna, borsta och sedan ge mat och släcka. Jag stod och borstade på Schatal och Eve står framför honom utanför boxen. Helt plötsligt lägger han bak öronen och gör ett litet "utfall" mot henne,(utfall är att överdriva men han gör en markering mot henne). Det jag gör då är att direkt backa honom och säger till honom att nej, ska du bete sig sådär så får du inte vara med oss. 

Han backade då in i boxen och blev sur men lugnade ner sig efter några sekunder och bad om att få komma tillbaka vilket han då fick, kommer han med en trevlig attityd så får han mer än gärna vara med oss. 
 
Jag förklarade då för Eve istället hur en häst reagerar på en närvaranade och kroppspråk och hur man kan göra för att hantera det och gå vidare. Hon tyckte det var jätte intressant och tyckte allt lät logiskt och sedan gick vi till Kvicken så att hon fick lära sig hur han fungerar .
 
Han försökte då naffsa på henne men då visade jag genom att ta min arm och lägga den mot hans mule att- han tänker inte bita för hade han velat bita nu så hade han gjort det. 
Det du kan göra då är att blockera sa jag, blockera mot mulen utan fysisk kontakt. Hon testade det och till slut slutade Kvicken att försöka naffsa på henne. 
 
Jag tycker personligen att det är extremt kul att visa och förklara för folk som inte håller på med hästar varför dom beter sig som dom gör och hur dom fungerar, extra kul när folk tar in informationen också! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0