sund hästhållning?

Ett begrepp jag just nu sitter och funderar på. 
 
För mig är en sund hästhållning att du ser till att du skapar de förutsättningarna för din häst på ett så bra sätt som möjligt och alltid ser till hästen bästa.
 
Jag vill gärna blanda in det här med tillgång till grovfoder, tillgång till vatten, tillgång till hästkompisar, tillgång till frihet m.m. 
 
Har du din häst uppstallad i ett stall där du klart och tydligt kan se på hästen att den inte trivs, då är det inte en sund hästhållning ÄVEN fast du vill din häst väl. Märker du att din häst börjar tappa gnistan? Går ner i vikt? Blir apatisk? Börjar krubbita? eller säger ifrån på alla möjliga sätt som finns, så är det antagligen inte en sund hästhållning vi pratar om. 
 
Du märker nog ganska klart och tydligt vad som är en sund hästhållning om du alltid är uppmärksam på din häst. Klart hästar kan må bra av olika sätt och i olika stall men jag tror också att det finns en ganska fin gräns på vad marioteten tycker om. 
 
I det stora stallet jag stod på kan jag säga att 40 av 50 hästar inte mådde speciellt bra. Stressad miljö och allt för lite struktur. Vissa hästar gick i en liten fyrkant 5 timmar per dag 365 dagar om året, resten stod dom inne. 2 hästar blev krubbitare och båda dom 2 hästarna stängde av helt, ingen livsglädje för 5 öre. 
 
Det hemska med detta var att ägarna inte alls var några som helst dåliga människor, dom var urgulliga men det är väl här bristen på kunskap kommer in. Att man inte kan avgöra på en häst som är välmående och en häst som inte mår speciellt bra i den miljö som den befinner sig i. 
 
Tror det skulle vara bra om flertal av oss (även jag) gick på en kurs där man får lära sig vad grunden till en fin och sund hästhållning egentligen är? För mig är det självklart med stora fina hagar, tillgång till vatten och grovfoder och samt hagkompisar, men möjligheterna får man skapa själv i de flesta tillfällena. 
 
Kunde jag här och nu skicka in 3 st hästar till med Kvicken och Schatal så skulle jag absolut göra det, men ekonomin och brist på stallplatser osv gör tyvärr att jag inte kan det i dax läget. 
 
Kan sitta och skriva om det här hur länge som helst men är mer nyfiken på, vad är en sund hästhållning tycker du? :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0