The horse with NO GO

Ja vem kan det vara om inte Schatal?

Haha nej men jag har en häst som skrittar och travar men inte galopperar, hur känns det tror ni? För det första så frågar jag honom inte längre om vi ska galoppera, varför fråga om jag vet att jag kommer få ett nej och hela ridpasset blir förstört?
 
Det här tar tid. Det kanske verkar töntigt att inte tvinga honom till att gå framåt men jag ska säga er att det går inte. Schatal är en mycket stark individ och han går inte att tvinga till något och jag VILL INTE tvinga honom till något. 

Tålamod och uppmärksamhet är mina största styrkor när jag rider på honom. Jag vill inte riskera någonsin att han stänger av under ett ridpass, en häst som stänger av är nästan värre än en häst som visar vad den tycker genom fysisk aktivitet. 
 
Det här med tålamod är något jag absolut måste jobba med. Jag kan inte hoppa upp och förvänta mig att han kommer att gå framåt varje gång utan jag måste alltid börja någonstans. 

Sen att han kan galoppera i hagen och galoppera fritt utan ryttare är för att det är ingen press på honom, han gör det för att han vill göra det. Galoppen har alltid varit ett stort problem för honom och jag ska tala om för er när han slutade vilja galoppera i ett annat inlägg. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0