varför?

Varför har ingen lärt ut om hästens anatomi till mig? 
 
Vi får alltid höra om att hästen ska sätta under sig bakbenen för att den ska höja sig i ryggne blablabla men varför har aldrig någon börjat förklara från grunden? dvs hästens anatomi. 
 
Nu sitter jag här och känner att jag behöver lära om på nytt, jag behöver lära mig hur hästens kropp ser ut och hur den fungerar på insidan för att få en bredare kunskap om hur man bör rida en häst korrekt. 
(Ja,jag anser inte att en häst som blir riden i Grand Prix dressyr nödvändigtvis rids rätt.) 
 

Jag vill fan ha fakta och en välutbildad människa som kan lära ut detta, hur ska jag annars bli bättre? Jag behöver förstå allt från grunden och börja från grunden. Inte bara hoppa upp och trycka in nosen på hästen och sedan kalla det ett korrekt ridsätt. 
 
Jag behöver få exempel på en häst som går rätt och en häst som går fel. Jag behöver få jämförelser och jag måste få se resultat. Jag behöver någon som förklarar och nöter in i min hjärna för det är rätt svårt när man inte har den kunskapen och börja någonstans på egenhand, finns det någon kurs för detta eller?
 
Nu menar jag inte att jag bara behöver få reda på alla hästens delar utan jag måste även få reda på hur alla dessa delar fungerar för hästen. Jag måste få veta hur hästens rörelsemönster ser ut, vilken hov lyfts först i skritt,trav,galopp m.m. (Dock hade vi en liten genomgång på detta på veda för cirka 1-2 år sedan). 
 

Jag behöver få förståelse, jag behöver få veta hur för att kunna skapa förutsättningar både nu och i framtiden för mina hästar. Det är lätt att snacka men vad spelar det för roll om man inte ser resultat? Nej, nu är jag redo för en riktig genomgång av detta, men vart fan ska jag börja? hehe
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0