det här med närkontakt till hästen

Jag har ett litet statement att göra.
 
Det här med att ha närkontakt till hästen har jag ju pratat lite om förut, för mig är det inte optimalt längre att gå fram till en häst som inte känner mig och dra handen i ansiktet på den det första jag gör. 
Den får nosa lite på mig, och sen läser jag av om den tycker att jag är intressant nog att fortsätta granska, om inte, nej då får det vara så, om den tyder på att den vill lära känna mig mer, då står jag kvar och låter den göra det. 
 

Det som jag tycker är jobbigt är när man sätter allting i fack. Bara för att vissa kommer med "hästen är inte till för att gosa med osv" så behöver inte det betyda att ALLA hästar ingår i den kategorin.
Varför ska jag berätta. 
Till att börja med vill jag säga att, "för att du ska förstå måste du ha kunnat uppleva det själv". Det är klart du kan säga att du förstår, men har men en gång i livet verkligen förstått så är det mycket lättare att utgå från den teroin senare. 
Detta blev lite luddigt kan jag tänka mig för många men jag ska försöka göra en förklaring.- En häst vill inte bli klappad på och gosad med. Det är en av de teorierna som ingår i NH. MEN jag har märkt av att Schatal blir väldigt sur och arg på mig när jag INTE umgås med honom och har fysisk kontakt. Han vill jätte gärna bli kliad i pannan, han vill jätte gärna nosa i håret när man står och gosar, han vill jätte gärna vara- Nära. 
 
Tar jag då bort dom här egenskaperna hos honom och skiter i att klappa och gosa "bara för att andra tycker att det är konstigt" så funkar det inte. John Ricketts sa en gång "Vill du inte ha närkontakt med din häst på en kompisrelation nivå utan endast vara ledare så funkar det, men om du vill lära din häst att umgås med närkontakt och kunna tycka om att bli kliad i pannan så kan du lära den det också". 
 
Det blir lite vad vi gör det till. Men tillbaka till det jag pratade om.
Jag har märkt en märkbar skillnad på Schatal när jag inte gett han så mycket uppmärksamhet en dag. Då tittar han på mig frågandes och när jag väl kommer fram tittar han lite nonchalant bort som att "jaha, nu passar det att gosa med mig?". 
Därför menar jag att i vissa fall är närkontakt bra, känner du att din häst söker efter närkontakt så ge den då det, annars kommer det sluta upp med en grinig häst som kommer ignorera dig, tro mig, jag vet ;) 
 
Sen finns det SÅKLART en gräns på hur närgången man faktiskt ska vara med hästen, men det litar jag på att du kan avgöra själv. 
 
 Här ville jag ha närkontakt men hästen ser inte lika pigg ut på det va? ;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0