hur tänker jag kring foder?

Önskeinlägg från en kommentar på bloggen!
 
Fodret för en häst är väldigt induviduellt och jag personligen är inte jätte duktig på allt som har med foder att göra.
 
Till att börja med kan jag säga att jag inte har någon beräknad foderstat på någon av hästarna utan Kvicken får det han alltid har fått vilket är 2 liter fibergi varje dag samt en halv liter havre, havren har jag dragit ner på nu när han inte rids så mycket som han gjorde exempelvis i somras. 

Schatal får runt 1 liter fibergi varje dag, alltså en halvskopa varje mål och där tänkte jag väl mest att han också skulle få något för att Kvicken fick något. Som ni märker har jag inte tänkt igenom detta allt för mycket. 
 
Höet är ju absolut den viktigaste näringskällan för en häst. Egentligen tror jag att båda hästarna skulle klara sig fin fint utan kraftfoder men jag vet att båda hästarna älskar det så varför ta bort om det inte gör skada på någon av dom. 
Höet är ju basfodret och alla hästar bör klara sig endast på hö men man väljer att lägga till massa andra energier för att man tror att det på något sätt ska hjälpa hästen, vilket det kanske gör men kort och gott så ger jag fodret för att dom tycker om det så mycket, finns ingen direkt baktanke med det. 
 
Dom får två kraftfoders mål per dag, ett klockan 8 på morgonen och ett runt 7-9 tiden på kvällen beroende på hur länge jag är där osv. Hö får dom runt 10 kg var varav även det är utspritt under hela dagen. Eftersom att jag inte ger dom mat på morgonen eller på dagen(det gör min mamma, halvpappa och farmor)så kan jag inte säga exakt vad dom får i och med att vi aldrig mäter upp mängden, men om jag tror rätt så får dom den mesta inkomsten på kvällen då det är jag som fodrar dom. UPPSKATTNINGSVIS tror jag alltså att dom får runt 10 kg per dag. 

Hur ofta man bör fodra är helt klar upp till var och en och hästen som individ, men uppskattningvis skulle väl jag säga 2-3 mål per dag.Hö är ju iof bra att sprida ut lite oftare. Hur gör ni med fodringen ?
 

Det var ett tag när Kvicken gick ner i vikt som sagt på andra stallet och då började vi ge honom lucern men det verkade inte alls bita på honom i och med att miljön var så stressande för honom, men så fort han kom hem igen så la han på sig alla dessa kilon han tappat. 
Ja fibergi vet jag iallfall är en liten hull-ersättare, alltså att man kan ge hästar som har lite svårt att hålla vikten på en jämn nivå och dom som är lite undernärda. Havre är ju energi och det får Schatal inte men Kvicken. 


Men som sagt skulle kunna ta bort kraftfodret helt i och med att jag tror mest på höet. 

En bra sak är att när jag gick på Veda med skolan så fick vi lära oss massa om foder och jag förstår ju en hel del om hur hästen tuggar och vad som händer i kroppen osv med fodret men det är lite halv luddigt och jag orkar inte riktigt tänka till och eftersom att jag inte är jätte duktig inom området så vill jag inte göra fel uttalande heller :) 
 
Hoppas jag besvarade alla dina frågor och att det blev ett förståerligt inlägg!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0