jag ser en koppling

En sak ni inte vet är att jag har en förkärlek till alla djur men speciellt hundar och hästar. 
 
Hundar är ett fantastiskt djur som faktiskt, inte skiljer sig jätte mycket från hästar. 
 
Jag kollar mycket på programmet "mannen som kan tala med hundar" där Cesar åker ut till folk som har problem med sina hundar på ett eller annat sätt. Ett kommande problem är hundar som är dominanta,nervösa eller rädda. 
 
Då när jag kollar på det här programet så kan jag inte hjälpa att se en koppling mellan hur man arbetar med hundar samt hästar. En nervös hund behöver en ledare, likadant för hästar. En dominant häst behöver en bestämd ledare, likadant med hästar. En rädd hund behöver en ledare, likadant med hästar. 
 
Cesar pratar mycket om sinnesstämning, ditt sinne kommer hunden att läsa av, precis som med hästar. Ditt kroppspråk har stor betydelse, precis som med hästar. 

I dagens program var det en hund som var nervös/rädd och en hund som var dominant, en och samma ägare på båda hundarna. Cesar kommer dit med sin pitbull Junior och låter ägaren till dom andra två hundarna ta över Junior och arbeta med honom. 
Ägaren var nämligen väldigt rädd för pitbullar så för Cesar var det en självklarhet att ägaren skulle få jobba med Junior. När ägaren sedan skulle presentera Junior för sina egna två hundar hade han hittat ett lugn och båda hundarna accepterade Junior direkt pga att ägaren visade att Junior inte alls var något farligt och eftersom att Junior visade tillgivenhet till ägaren så visade han även för de andra hundarna att ägaren är något att lita på. 
 
Hunden som var rädd följde med i varje steg, för en rädd hund har det redan i tänket att följa efter den som är ledaren, den dominanta följde också efter men kunde gå först och var mer aktiv. 
 
Jag kände en direkt koppling till detta med Schatal och Kvicken. Även fast inte Kvicken är dominant så är han inte rädd/nervös och går gärna först. Schatal däremot som är lite rädd/nervös följer alltid efter för han vill inte vara ensam.
 
Det är kul för jag lär mig minst lika mycket av att kolla på Cesars program som har med hundar att göra som jag gör när jag kollar på folk som håller på med hästar, intressant. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0