Schatal

Red Schatal i torsdags barbacka, kände att ibland tycker jag om att inte ha sadel för att man kommer närmare hästen på något sätt, om ni förstår? 

Vi red iallfall på volten i snön och han var välvillig största delen av ridpasset! Han är så bra för när han blir frustrerad på mig så visar han verkligen det, antingen slänger han med huvudet åt höger så att vänster tygeln hamnar över vänster öra eller så ställer han sig och skrapar med höger framben när han tycker att jag är för klämmig i skänklarna. 
Det är bra att han visar och då kan jag lätt kortegera det. Som sagt så är det inte fel av honom att visa känslor och jag ska absolut inte bestraffa honom på något sätt, utan se en lösning på hur vi ska gå framåt, för som ni vet har jag varken spö eller sporrar. 

Det jag gör när jag känner att han börjar bli lite motsträvig är att 1. Trycka till en gång med skänkeln. Om inte det funkar så 2. Ta ledande tygeltag åt sidorna så att han inte fryser fast. 3. Backa honom om inte det funkar 4. Använda mig av positiv energi och istället för att bli aggressiv i skänkeln så manar jag på honom med energi. 
En viktig sak är att inte hålla i hästen och bromsa medans du trycker på framåt, släpp tyglarna om det ska vara det sättet som hästen kommer upp i trav på och sen börja sakta korta dom i varje travsteg. 
Visst tycker jag att det är super jobbigt att han håller på ibland men jag måste också respektera det, dessutom kommer han ju faktiskt upp i trav nu när jag ner honom om det så varför bli en surkärring för det? 

Shatte är bra speciell men satan vad nyttigt det är för mig. Tror tyvärr att han besitter lite dominans inom sig nu vilket är totalt mitt fel så nu blir det mycket jobb från marken framöver för att trigga ner lite av dominansen som jag ser spår av ibland, en dominerande häst vill man inte ha. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0