utrustning

Kan börja berätta vad jag rider med. 
 
Båda hästarna går med ett sidepull träns från hööks. 
Så ser det ut! 


Tycker det ligger helt okej på båda hästarna men skulle vilja kolla upp lite andra alternativ. Nosgrimman spänner jag inte hårt även fast det kanske ser ut så på bilden men kom ihåg att det är från i somras och mycket har ändrats sen dess. 
Sen har Schatal en dressyrsadel och Kvicken brukar jag rida i en hoppsadel på för att den är skön. Prövade ju den på Schatal förut men vet inte riktigt hur den ligger och hade den endast en gång då. 

Helst av allt vill jag ju rida utan nosgrimma men det betyder ju att jag måste ha bett på hästen och det vill jag inte heller ha, så det är ett litet problem. 

Vad har ni för utrustning och vad föredrar ni och vad föredrar ni inte? Skulle vara kul å få veta :) 
 

Kommentarer
Postat av: Frida

Hej!
En fråga, du är inte rädd att skada hästens nosrygg om du inte rider med ett riktigt hackamore? Jag menar bett är ju ändå till för att man inte ska behöva använda så stora hjälper. Det finns ju ändå då där av en anledning. Så ett tips är att skaffa ett hackamore om du ska rida bettlöst :) dock är detta min åsikt om träns och bett. Vad för gren rider du förresten med tanke på val av träns och bett?

Svar: hmm du menar alltså ett "riktigt hackamore" istället för ett sidepull träns? Och nej jag är inte rädd för det :)Jag kan klargöra att jag inte använder mig av stora hjälper överhuvudtaget då jag oftast rider på energi och säte och inte med hand! :) Ett sidepull är mer som att rida på ett vanligt tränsbett och hackamore mer som ett stångbett och då föredrar jag mer ett sidepull om man ska göra den jämförelsen!
Bettet finns där av anledningen att vi människor inte finner ett annat sätt att kontrollera våra hästar på, ja!
Jag rider dressyr, men lite mer åt det akademiska hållet skulle jag vilja påstå, alltså inte klassisk dressyr! Strävar efter harmoni och kommunikation snarare än något annat!
Jätte tacksam för din kommentar!
None None

2014-01-28 @ 17:35:36
URL: http://fridathorsen.horseworld.se
Postat av: Emely

Jag rider antigen med bara repgrimma, eller ingenting alls, och i princip alltid barbacka. Använder aldrig spö eller sporrar eller andra enligt mig onödiga saker som mer förstör än stärker. För mig är det viktigtaste att harmonin, glädjen, kärleken, tålamodet och respekten finns där, det är fem ord som alltid finns i mitt huvud när jag är hos hästarna. Och enligt mig går det inte att uppfylla de sakerna med en massa onödig utrustning som ger hästen obehag, det är mer tvång än vilja. Och vilja, det är också något väldigt viktigt från både människans och hästens sida, annars blir det bara tvång tvång och ännu en gång tvång, och det är inget jag vill. För har man ett bra förhållande och ett starkt band till sin häst, kan man göra allt minst lika bra utan utrustning som med, om inte till och med lite bättre. Det är det jag strävar efter! :)

Svar: Mitt i prick hur jag känner! Målet är givetvis att en dag kunna rida utan utrustning! Rider aldrig med sporrar eller spö heller! Kul å se någon som tänker som jag gör! :)
None None

2014-01-28 @ 19:27:07
URL: http://emelys.webblogg.se
Postat av: Lisa

Rider med ett pullarträns och det är allt. Händer då och då att jag rider utan nosgrimman eller med remont, men han går som bäst med pullar. Skulle vara intressant att testa honom med hack ex då han är ganska motsägande för bettet, men då han inte är min egen kan jag inte byta hipp som happ. Kram

Svar: Aaah du kan ju alltid fråga ägaren om det är okej att du testar och ser hur det känns! Kram
None None

2014-01-28 @ 19:40:49
URL: http://ponnytidenut.blogg.se
Postat av: Frida

Ja då förstår jag :) har inte koll på hur ett sidepull fungerar men då förstår jag. Jag rider ju "klassisk" dressyr och hoppning eller hur man ska säga så rider ju bara med bett. Sen har jag en såpass känslig häst så kan bara rida med minimalt stöd i handen och inprincip bara säte så där tänker vi ju lika. Överlag har jag ju två väldigt väldigt heta ponnysar som inte skulle fungera på något annat, för i extremfall ser jag det bättre att försöka använda så lite tryck som möjligt i munnen än att ha större tryck på nosen. Det är väldigt intressant att höra hur andra tänker kring detta med träns och bett, har länge funderat på att testa bettlöst på min ena ponny på hemmaplan :)

Svar: Ja men det är absolut inte så att jag ser ner på folk som rider med bett bara det att jag kan rida utan på mina hästar så då gör jag gärna det!
Du kan ju alltid testa med någon typ av bettlöst om du känner dig sugen på det!
Ja förstår vad du menar, en het häst lägger sig nog väldigt mycket i handen och på bettlöst kan det uppstå problem då även fast man kan sträva efter en annan typ av ridning på bettlöst, dvs en längre och mjukare form!
Tycker också det är super intressant, jätte kul och bolla fram och tillbaka! :D
None None

2014-01-28 @ 21:59:16
URL: http://fridathorsen.horseworld.se
Postat av: Elin

Hur går de o rida på de

Svar: Jag tycker att det går jätte bra! Upplever att hästarna slappnar av mera och Kvicken som alltid gått och gapat med munnen förut med bettet i munnen gör inte det längre!
Det ända är väl att dom kan hänga sig lite Mycket och lägga vikt i handen så att det trycket på nosryggen men det brukar försvinna efter ett par gånger när man själv kommit på hur man ska rida på det och hästen förstår att det är skönare att bära sig själv istället för att ha trycket på nosen !:)
None None

2014-01-29 @ 11:08:09
URL: http://hennyleo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0