vi väljer allt åt hästen

Har ni tänkt på det? 
 

Vi väljer vilket stall våra hästar ska stå i, vi väljer vilken utrustning hästen ska ha, vi väljer när vi tar in och ut hästarna samt fodrar dom, vi väljer vilken helg vi ska tävla, vi väljer vilka dagar dom ska hoppa på, rida dressyr på och vila på, vi väljer vilken flock våra hästar ska ingå i, vi väljer hur stora ytor de ska ha att röra sig på, vi väljer alltså utefter ifrån vad VI tror är bäst för hästen. 
 
Det är därför det är såååå viktigt att hästen får vara med och säga vad den tycker i många tillfällen.
Men vi människor förstår inte alltid, men det vi bör förstå är att hästen inte bråkar för bårkandets skull, den bråkar av en aledning även fast det inte är något vi alltid förstår. 
 
Det är då vi ger i svar genom att fmed fysisk kontakt straffa hästen eller med kroppspråk och röst ryta till utav helvete. 
 
Vi alla vet ju vad apatiskt tillstånd är nu va? Det är när individen stänger av och kopplar bort hjärnan, vill inte vara med i situationen och undviker kontakt på alla stadier. En sådan häst kan du sparka och kicka på hur mycket som helst utan att få ett svar ifrån, det är då frutrationen byggs upp i människohjärnan. 
 
Men det jag menar är att, när är det egentligen okej för hästen att få tycka till och säga ifrån? När är det faktiskt okej enligt dig? 
För mig är det okej i alla situationer, det är ALLTID upp till mig att lösa situationen om en konflikt uppstår mellan mig och hästen. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0