Lastträning dag 1

Ja tro det eller ej men lyckades få låna min kompis transport hela (?) denna vecka för att lastträna Schatal, tack nattis och Jocke, riktigt välbehövligt! 

Regnig och blåsig dag idag men hindrade inte mig från att för första gången sedan i höstas (?) lastträna Schatal igen. Gick in med en neutral inställning och ett ord i mitt huvud, tålamod. 

Hämtade killarna i hagen och satte på Schatal en repgrimma samt hans vanliga grimma över, har nämligen läst lite tips om att repgrimma ska funka bra och vanliga grimman över för att man enkelt inte får åka med repgrimma. 

Målet idag var att pröva mitt tålamod och hur villig han var att försöka. Har ju som sagt sökt kunskap visa internet och youtube de senaste dagarna för att kunna förbereda mig mentalt och för att få en bredare kunskap vad som gäller vid lastning(självklart är det en smaksak hur man själv vill lasta). 

Började med att gå med Schatal där transporten stod och han reagerade ganska omedelbart med att fnysa och visa sitt obehag varav jag lugnt gick förbi både transporte och bilen för att inte göra så stor grej av det, han följde efter. 

Vändplanen vid stod på är av asfalt och inte särskilt stor men bästa stället för att sätta han i rörelse, tyvärr var underlaget hyfsat blött så blev inte jätte mycket rörelse för honom men vi gjorde det bästa av situationen. 

Jag började med att "Longera" han runt mig och successivt gå närmare transporten, men varje gång han tyckte att vi kom lite för nära så tröck han sig mot mig vilket innebär att han inte respekterar mitt spejs så då fick jag vara något tuffare och fösa ut han på en större volt. 

Efter denna övning gick vi mot transporten och jag ställde mig på hans vänster sida och började reta han vid bakdelen med linan jag höll i, varför jag gjorde det är för "tryck och inte tryck", dvs retar jag han med linan blir det genast tryck på den punkten och varje gång han går framåt så slutar jag reta honom med den. Han gick framåt några steg och bakåt några, men så länge han inte slutade röra på sig så var jag nöjd. 
Tyvärr började linan trassla till sig vilket gjorde att det blev mycket pauser och då valde jag istället att använda mig av spöet som låg bredvid.
OBS, använde endast spöet i samma syfte som med linan, för att reta honom. 

Jag har sett en del metoder på youtube och vissa väljer att stå på sidan av hästen(alltså inte inne i transporten) och vissa väljer att stå framför hästen inne i transporten. Efter att ha testat metoden att stå på sidan av hästen utan vidare resultat så valde jag att ställa mig framför honom inne i transporten istället för att se skillnaden. 

Skillnaden blev kort och gott att spacet mellan oss blev större och jag blev inte någon tryckpelare för honom längre vilket var skönt. 

Fortsatte i samma veva att reta honom och ha lite tryck i grimskaftet, samma syfte här, för att ha tryck och sedan släppa för varje steg han tog framåt. 

Till slut vågade han sig på rampen med en hov, det gick självklart väldigt fort men han försökte, och det är det ända jag egentligen kan kräva av honom, att han ska försöka.
Innan det här hade han självklart nosat på rampen också, det var första steget efter longeringen som jag glömde nämna. 

Efter detta tog vi det steg för steg och han var på med båda framhovarna, ingen panik heller utan han kunde stå där och nosa lite i transporten innan jag backade av han igen. 

Däremot stod han och skakade lite och såg rädd ut, men det hade jag förväntat mig redan innan, men bara så att ni vet att han genuint faktiskt är riktigt skraj för den där läskiga trånga transporten. 

Sedan gick han på ett par gånger till med båda framhovarna och för varje gång han började bli apatisk och stillastående så satte jag han i rörelse igen för att få upp engagemanget från honom och fokuset, det gjorde jag genom att flytta honom från sida till sida eller backa honom. 

Till slut var han faktiskt på med alla fyra hovar och gick även in i transporten helt och hållet men ut lika fort igen, snacka om framsteg på bara 50 min?? 

Blev väldigt glad över insatsen idag och efter att han faktiskt vågat sig in så avslutade jag hela processen och gick ner med honom till stallet igen. Kvicken blev super glad att få se sin kompis igen och Schatal även så. 

Dagens lastträning innehöll väldigt mycket tålamod från min sida och verkligen försöka se hela honom och inte bara fokusera på att han ska in, det kvittade idag så länge han faktiskt försöker och är fokuserad. 

Är han redo att åka imorgon? Nej. Är han redo att åka om en vecka? Förhoppningsvis. 
Men det viktigaste är att lyssna till honom och att han ska få det där förtroendet för mitt omdöme så ska det nog gå bra om vi fortsätter med det vi gjorde idag, teamwork. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0