studerar lastning

Som ni vet så tycker jag att Schatal är svår att lastträna och det finns väl egentligen en bidragande faktor till det, jag vet inte riktigt hur man gör. 
Jag har kommit en bit med att förstå hur hästen fungerar i sin natur, dvs inte till det vi försöker att ändra dom till, utan till det dom faktiskt är i grunden cirka 50 miljoner år tillbaka. Men jag vet även att jag inte har alla "hästar" (hehe) hemma än, mycket kvar att lära med andra ord. 
De två viktigaste egenskaperna med hästar är tålamod och ihärdighet, dom hör ihop på något sätt. Tålamodet besitter jag på de flesta andra plan och varför är nog för att jag oftast brukar få ett resultat då, vilket jag inte riktigt har fått dom 3 gångerna jag lasttränat. Å andra sidan har det verkligen inte gått dåligt heller, men som sagt, mitt tålamod brister vilket inte är bra någonstans. 
 
Just nu sitter jag och kollar på massa olika videosar när folk lasttränar sina hästar, vissa vet jag vilka dom är, så som Pat Perelli och vissa vet jag inte vilka dom är sedan innan och jag vet ju på ett ungefär vad som krävs, det är; 1. Respekt, hästen måste respektera mig. 2. Engagemang från hästens sida och min SJÄLVKLART. 3. Tålamod från min sida för hästen gör ju bara det som är naturligt för sig själv. Hur mycket jag än vet att det faktiskt inte är farligt inne i den där transporten så vet dom inte det och där komer även tilliten in, Schatal måste lita på mitt omdöme. 
 
Det är lite vid lastträningen som våran relation sätts på prov och jag vet att vi har mycket kvar att jobba på, men ibalnd tycker jag det är svårt att sätta en gräns på hans beteende och även mitt, han gör det som är bäst för han i stunden och jag agerar utefter vad jag ser att han gör, jag måste alltså vara riktigt kvick i min rörelser och i tänkandet. 
 
Hur jag ska få in allt jag vet om hästen vid lastträning är delvis svårt för mig, jag måste visa mig självsäker och bestämd och ha rätt inställning, jag måste även hinna reagera på honom och sända ut rätt signaler och allt det här i en kombo blir mycket svårare för mig vid lastträning. Sen är jag extra nojjig för att jag inte har någon transport och därav måste hyra en, men det är ju rätt dyra pengar att spendera men jag känner att det absolut är värt det men än så länge har jag inte hittat någon rimlig transport eller någon som hyr ut för ett rimligt pris i stockholmsområdet. Skulle jag ha en transport i 3 dagar skulle jag sammanlagt ha 72 (?) timmar på mig att lastträna, sen är ju inte det rimligt men om möjligheten skulle finnas skulle jag iallfall spendera så många timmar som behövs för att han ska känna sig trygg där inne. 
 
Menmen, ska som sagt försöka få tag på en transport/hästbil och sedna uppdatera här när/hur allt händer! Är både lite spänd och nyfiken på hur resultatet kommer bli när stunden väl är kommen!
 
Första gången jag lasttränar honom! Här gick det helt ok men många gånger har han blivit helt apatisk också och det är väl då jag blir väldigt frustrerad och det är ingen bra kombo som många vet. 

Kommentarer
Postat av: Emma - Saqubeck

Ett tips bara, beröm hästen när hästen går in inte när den backat ut igen. Det ska vara som bäst inne i transporten så hästen faktiskt vill gå in :)

Svar: absolut, tar till mig det :) idag lastade jag till och med Schatal själv i hästbilen, gick kanon! Hästtransporten får vänta ;)
None None

2014-07-29 @ 18:17:06
URL: http://www.saqubeck.forme.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0