ta lärodom av händelser

Det som hände igår var helt klart väldigt olyckligt även fast vi alla 3 klarade oss väldigt bra med tanke på situationen och hur det hade kunnat gå. 
Men jag tar även lärodom av det och ni som läst bloggen eller känner mig privat vet nog att jag tycker om att analysera saker, eller tycker om och tycker om, det är snarare inprogrammerat i mitt tänk. 
 
Jag tänker på hur jag missbedömnde situationen och hur fel jag tog på hans temprament, men å andra sidan så är han väldigt lugn med mig på ryggen och som sagt även andra erfarna ryttare. 
Det som jag såg igår var en väldigt osäker och otrygg häst som kände av energin som Bella gav honom, vilket han gör rätt i, han ska ju få känna. Sen var det oansvarigt av mig att kanske tro på både honom och Bella såpass mycket att jag tänkte att hon kunde få hoppa upp och skritta något varv, fast jag vet inte, känns inte riktigt rätt att klandra mig själv heller då det faktiskt är ett levande djur jag håller på med. 
 
MEN ska inte gräva ner mig för djupt i detta utan nu måste jag försöka hitta på ett sätt för att kunna få honom mer lugn och trygg, kanske behöver jag aldrig mer försöka kasta upp en nybörjare på hans rygg och kanske kommer jag aldrig göra det igen, men det skulle ju vara riktigt jäkla bra om möjligheten fanns, att han en dag känner sig så trygg och stabil att han skulle kunna hjälpa någon annan som inte är det. 
 
Det är bra för mig att ha fått se den här sidan av honom också, att han fortfarande blir väldigt osäker om någon annan är det, det får mig att inse att jag rider på honom iförd endast grimma och tyglar och att han inte ens gjort ett litet bocksprång under alla dessa gånger jag ridit så på honom. På något sätt känns det som att han faktiskt vill ha kvar mig på ryggen då, för igår var det väldigt tydligt att han inte ville ha kvar Bella på ryggen (hur hemskt det än låter). Observera att det endast hade med osäkerhet att göra att han inte ville ha kvar henne. 
 
 
 

 
 
 
,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0