är det fel att låta hästen få känna?

Helt ärligt tror jag att alla skulle svara nej på denna fråga, självklart ska hästen få känna. 
 
Men även av många av oss skulle svara nej på den frågan så är det i grund och botten handligarna som spelar någon roll och inte ordet i sig. 
 
Jag tycker att jag allt för ofta ser folk som både skriver om hur hästen gör fel osv och då fick personen minsann vara tuff mot hästen och det gav resultat. Men jag ser även det här på videosar och bilder med mera och för mig är det inte riktigt okej att bestraffa sin häst. 
Även fast belöning inte heller är något som finns i hästens system så kan vi nog alla komma överrens om att belöning är trevligare än bestraffning. 
 
Jag har ju tur i och med att jag har två stycken helt olika hästar. Dom uttrycker sig på två olika sätt och där har jag lärt mig att hästar är olika och vissa uttrycker sig mer än andra. 
Självklart ska en situation inte bli farlig för att din häst flyger på dig för att den visar vad den känner men jag ser helst att ni ska kunna undvika den sorts av kontakten om ni tycker om att umgås med varandra 90% av tiden. 
 
När Shatte kom till mig i somras så var han oftast väldigt nyfiken osv, men i boxen var han ju inte speciellt trevlig, det kommer jag ihåg ända sedan han stod på vågsjölund. Han la bak öronen vid många tillfällen och ville inte riktigt att man skulle umgås med honom där inne. För mig var det alltid okej, jag såg det alltid som att jag gjorde något fel, och observera att vid den här tiden visste jag inte ens vad NH var eller gick ut på. 
 
Idag uttrycker han sig om ALLTING. Jag har givit honom friheten till att uttrycka sig utan att bli straffad på något sätt och då gör han det. Exempel på vad han brukar uttrycka sig om. 
 
* Ställer jag upp honom i stallgången (hänt 1 gång sedan i augusti förutom när han ska skos) då börjar han slå med huvudet upp och ner och fipplar så att grimskaftet åker över ena örat, med andra ord visar han klart och tydligt att han inte vill stå fastspänd. 
 
*När jag rider och han blir frustrerad så ställer han sig och skrapar med hoven eller stannar upp och lägger bak öronen. 
 
*Står jag borta med Kvicken i boxen så står han och kollar hela tiden som om "hallå, när ska du komma till mig?" så blir han då jätte glad när jag kommer. 
 
Det finns en rad massa men det jag vill komma fram till är att det blir tusen gånger lättare om du låter hästen få känna, då vet du vad den tycker om och inte om, och sedan utöver det gäller det att acceptera, det är viktigt. 
 
En gång vid longeringen och han blev lite sur på mig haha. Kom alltid ihåg att vara lugn i sådana situationer och kom på en lösning som inte gäller fysisk kontakt det första du gör. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0