framsteg

Här har jag gått runt i flera dagar och undrat vad som är fel mellan mig och Shatte,idag tror jag att jag fick svaret. Jag har inte gjort tillräckligt mycket grejer med honom. Dvs, umgås, gått ut och gått, myst, m.m. Bara en sak som att sätta på grimman är kommunikation mellan oss två. 
 
SÅ, idag tog jag ut honom och bestämde mig för att longera i repgrimma för första gången. Idag tog jag även med mig ett spö för att kunna göra lite mer från marken. 
Ni vet att jag har sagt tidigare att jag helst inte vill ha något "hjälpmedel" dvs spö och sporrar men idag såg jag spöet som min förlängda arm, spöet skadar inte om man använder det som en förlängade arm för att nå, tycker jag. 
 
Vi övade lite på hans spanska skritt och det var framsteg, hehe. Vi övade även på att han ska trycka ut baken lite mer så att han hittar mer balans via baken istället för framdelen, till dom grejerna funkade spöet jätte bra. För mig är det viktigt att man använder spöt för hjälpande syfte och inte för slag syfte. 
 
Jag övade även på att lägga ändan på spöet uppe på baken när han travade för att se om han kunde hitta lite bättre takt med hjälp av att jag pickade i varje steg som bakbenen lyfte på sig, jag såg faktiskt lite skillnad. 
 
Vi fick en liten kommunikationsmiss när han skulle fatta höger galopp. Han kom nämligen föra nära mig då och blåste upp sig och flög med bogen emot mig i ett hotande syfte. Självklart är inte det okej för mig när det börjar bli farligt så då fick jag säga till lite mer än vanligtvis, jag backade honom då några meter och sedan föste ut han på en volt runt mig igen och bad han fatta en ny galopp. VILKEN skillnad. Han fattade den helt utan problem,han hade balans och hittade ett flyt i den och var väääldigt lugn i hela galoppen,det var riktigt trevligt att se då han inte haft en stadig galopp från marken på jätte länge. 
 
Innan den galoppen hade han galopperat några varv i vänster innan utan problem också. Eller problemet är snarare att få upp han i första galoppen men efter det brukar det inte vara något problem.
 
I högervarvet är han mycket svårare att korrigera och ha att göra med. Jag kommer ihåg första gången jag skulle longera och jag inte ens fick ut han i högervarv då så tänk ändå vilka framsteg som skett. 
 
Efteråt fick han beta lite i skogen bredvid volten och väl tillbaka i stallet svampade jag av honom lite och släppte ut! 
Riktigt trevlig dag med Shatte, precis vad jag behövde. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0