fritt fram för Kvicken

Idag bestämde jag mig för att låta Kvicken få göra något han inte gjort på länge, springa av sig. 
 
Det är allt för lätt att bara gå till lilla volten och köra igenom ett lugnt och trevligt ridpass men varje gång jag har gjort det har jag känt att Kvicken verkligen bara har velat få springa av sig, och idag presenterade jag det för honom och han tog sig an det med fullfart haha!
 
Började med att skritta något varv på ängen och sen succesivt komma upp i en liten jogging trav, men det blev inte riktigt som tänkt då Kicken direkt for iväg i en energisk trav och inte ville jogga. Det ända jag gjorde då var att korta tyglarna så att jag kunde lägga handen längre fram och ha lite kontakt men ändå så att jag inte störde eller reglerade hans tempo, idag fick han bestämma. 
 
Han tyckte verkligen att det var hur skönt som helst att bara få sträcka ut och inte behöva ställas igenom eller något. Tror han höll igång i en energisk trav i 15-20 min utan att stanna än ända gång. Till slut började han tröttas ut lite och då sökte han sig självmant neråt och tog lite mer kontakt i min hand och han hittade ett behagligt och friskt tempo. 
Efter det kom vi upp i några galopper och det flöt på jätte bra, jag märkte verkligen hur skönt han tyckte att det var att bara få vara ifred så mycket som möjligt. 
 
Efter cirka 30 min så kände vi nog båda att det räckte och han travade av på helt långa tyglar i en låg och harmonisk form. Tror allt som allt så höll vi på i 45 min, och det var verkligen svinkul!!

Jag litade verkligen på honom till 100% idag och han litade på mig att jag inte skulle störa honom och det klickade så himla fint. Sen ville jag inte att han skulle hålla på för länge (för han hade mer att ge) men eftersom att han är gammal nu och inte varit igång så mycket under vinderperioden så fick han chilla lite hehe!
 
Nej, riktigt kul var det iallfall och någon fin dag den här veckan tänkte jag göra samma sak med Schatal, även fast det inte kommer vara lika mycket fart och fläkt då ;) 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0