jag har egentligen inge problem med själva sporten

Som vanligt ligger jag och analyserar saker, jag försöker få en klar bild om vad jag tycker om ridsporten i det stora hela. Jag bollar fram och tillbaka och kommer fram till saker jag ogillar och gillar, men det är svårt att få en helt klar syn på vad jag känner, men ska försöka få ner det här på bloggen. 
 
Jag tror att min största anledning till att inte jag gillar ridsporten (observera sporten) är för att hästarna är ett redskap som är till för människans nöje, hästen ska prestrera och likaså ryttaren. I och med att hästarna är ens "huvudredskap" så måste dom hålla sig friska, det här kan då alltså leda till att man utsätter dom för saker som inte är speciellt naturliga för dom i och med att man vill minska chansen för att få en skadad häst. Det kan vara allt från att dom bara får gå ute 4 timmar om dagen i en liten skrothage själv för att inte riskera att skada sig, det kan vara att man i största allmänhet ser dom som porslinshästar. Vilket egentligen inte är så konstigt i eliten då - ingen häst, ingen inkomst... typ så. 
 
Det är en sak som stör mig det också. Hästarna ska springa in pengar åt oss, det är deras jobb och ryttarens jobb, vilket jag har svårt för att acceptera. 
 
MEN den största anledningen till varför jag inte gillar ridsporten är för att det är sällan man ser ett fint samspel mellan häst och ryttare. Man får aldrig se/höra om att dom tar hand om sina hästar själva eller liksom umgås  med sina hästar förutom vid ridning och vid tävling, det är det som stör mig allra mest. Hästen är ett redskap som behövs men man har ändå inte tid att lägga ner tid på hästen förutom vid ridningen. 
 
Sällan man får höra om arbete från marken eller verkligen att man får se en fin kontakt sinsemellan, det är det som stör mig mest. 
Om man hade sett på sin häst som en vän och inte sin "bästa inkomstkälla" så hade jag tyckt att ridsporten hade varit mer okej. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0