kan inte hjälpa...

att varje gång jag ser dressyrhästar med massa tunga bett i munnen och en spänd bestämd hand blir lite ledsen inombords. Förut var dressyren mitt liv och jag tyckte hästarna såg snygga och välmusklade ut, men idag är det inte det jag ser längre.

Jag ser hästar som är missnöjda rent utsagt, jag ser inte hästar som jobbar med människan för att den vill, utan för att den är tvungen. Klart en häst har en egen vilja och jag tror säkerligen att alla hästar någon gång har försökt uttrycka sitt missnöje på ett eller annat sätt, men vi vet ju alla vad som händer då, till slut ger man väl upp. 
 
Tänker på det här ofta när jag kollar på ponnyakuten eller nu den nya serien ryttareliten som jag faktiskt just nu sitter och kollar på. Jag vet inte om alla ser det jag ser men i båda dessa program så tycker jag att man visar alldeles för lite hänsyn och respekt för sina hästar, även fast man älskar dom. Man kan ju faktiskt skada de man älskar.... 
 
Jag tycker att det är bra att folk gör utlåtanden om båda programen, även fast jag inte valt att göra det än så känner jag blandade känslor när jag kollar på programmen, iallfall ponnyakuten. Ryttareliten vet jag precis vad jag tycker om. Sen heter ju visserligen programmet just "ryttar"eliten men då får man tänka att utan hästarna, så finns det inga ryttare, därav borde hästarna ta extremt större plats i programmet än vad dom faktiskt gör, suck blir trött på den här sporten när jag kollar på ryttareliten.... 
 
Väljer en sån här kontakt varje dagen i veckan före än sån på bilden under
 
Den här ponnyn älskade jag verkligen, men om jag hade fått rida honom idag hade jag valt att göra annorlunda. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0