känns bra nu

Tycker allt rullar på fint med hästarna nu. Känner en närmare kontakt med Schatal varje dag nu.
 
Glömde berätta om ridpasset i fredags. Jag tog in hästarna vid halv 5 för att hinna rida Schatal innan det blev mörkt ute. Honom vill jag hinna rida innan mörkret för det känns säkrast så nu när han har rätt mycket energi. 
Iallfall så ville han INTE få på sig sadeln och "tränset" aka grimman. Han tvekade och gick långt in i boxen. Det jag gjorde var då att bara stå i mitten och lägga ner hela attityden om att "skärp till dig, du ska ha på dig dom här grejerna vare sig du vill eller inte". Till slut ställde han sig vid min sida och reagerade inte ens när jag la på sadeln utan började käka på sitt hö istället. 
Ibland tror jag att han får lite konstiga idéer för sig eller så är det helt enkelt något som sitter fel på han, får kolla upp det där lite mer. 
Iallfall så gick vi upp till "stallplatsen" och där hoppade jag upp. Han står helt stilla nu vid uppsittning och går iväg med energi när han känner att man kommit till rätta.  
Dock stannade han även lite innan vid läskiga stället då också men då sitter jag på helt långa tyglar och låter han ta sin tid. Efter ett litet tag brukar han nu vända huvudet mot mig och vill bli klappad i pannan som ett "det är okej Shatte". 
 
Man får liksom ta allt i omgångar med honom. Man får be om ett steg i taget och sen får man berömma med röst eller vad man nu föredrar. Det spelar ingen roll om han tar ett steg fram eller ett steg bak, så länge han är aktiv i fötterna så är jag nöjd. 
Sen helt plötsligt fick han ett litet ryck och var iväg och stannade inte en ända gång efter det. Jag känner mig säkrare när jag rider på honom nu, men stora ytor för mig är fortfarande ett litet tveksamt läge och jag vill inte alls sända fel energi till honom så avstår från stora ytor så som ängen till ett tag framöver när jag känner att jag är modig nog. 
 
Vi red till volten och i fredags började han till och med trava på eget initiativ vilket han inte gjort på typ 5 månader nu, haha helt sjukt egentligen! Vi klickade enormt bra och han kunde länga och korta sig. 

Som jag sagt tidigare så behöver jag lära mig om hur hästen går korrekt rätt, så nu har jag inget annat att gå på än att rida på känsla och försöka hitta en harmoni som får oss att komma samman. 

Det är såklart jätte viktigt att hästarna går rätt för mig också, men nu är det viktigaste att vi klickar som ett team. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0