arbete i hagen med kvicken

Igår var tanken att jag egentligen bara skulle slänga ut hö i hagen till hästarna men Kvicken betedde sig konstigt mot mig, och vad menar jag då med konstigt? 
Jo, så fort jag närmade mig så gick han iväg osv, var tydlig med att det är inte okej att du kommer för nära mig. 
 
Det här är inte en önskad relation som jag vill ha till mina hästar så jag började fösa undan honom ifrån mig istället för att försöka närma mig inpå honom, det funkar väldigt sällan och får i de flesta fall hästen att söka sig längre bort ifrån dig om du närmar dig utan en tanke bakom.
Jag insåg ganska fort att min korta lilla arm inte räckte för att få den energin i honom som jag ville så jag tog upp en liten pinne typ 30cm lång (som en linjal) och föste undan honom. Jag fick genast mer fart i honom och han började springa ifrån mig, precis som jag önskade. Varför jag egentligen föser undan honom är för att lägga tryck på honom, minimalt tryck som gör att jag får honom att röra på fötterna, så fort du kan få en häst att röra på fötterna så har du kommit en bit. Eftersom att han är mycket snabbare än vad jag är så blir det automatiskt att trycket läggs av ju längre bort han kommer från mig och när jag närmar mig honom igen då läggs trycket tillbaka så fort jag börjar vifta med pinnen mot bakdelen på honom. 
 
En intressant uppenbarelse kom till mig när jag höll på med detta ett tag, ju längre vi tid vi höll på, desto mindre yta började vi röra oss på och till slut var det som om att vi var på en liten volt och kommunicerade. Mitt första mål efter att ha föst undan honom är att till slut att släppa trycket när jag känner att han har fokus på mig och att när jag gör det så stannar han och vänder sig mot mig med huvudet och kroppen, vi står alltså emot varandra. När han gör det då vet jag att vi nu har uppmärksamhet på varandra.( Det är extremt viktigt att släppa trycket också och låta hästen få ta in hela processen). Märker jag däremot att han inte vänder sig emot mig eller stannar dvs, går iväg från mig istället då får jag repetera allt igen, lägga tryck mot baken igen så att vi skapar rörelse. Det hände faktiskt cirka två gånger men allt är tålamod, om hästen går ifrån dig då har ni inte uppnåt första målet. 
 
Vad gör jag då när han har stannat? Jag väntar såklart. Kollar på honom, granskar varenda liten nerv som rör sig i kroppen på honom. Du kan se om en häst är påväg ifrån dig innan hästen faktiskt är påväg ifrån dig, och då kan du antingen testa att backa först och se om hästen var uppmärksam på din rörelse eller så föser du undan den igen. Allting hänger på att du har koll på att läsa av hästen. 
 
Till slut när jag känner att jag kan börja närma mig och han känns okej med det så tar jag ett steg i taget, i varje steg kollar jag om han är okej med det. Står han lugnt och väntar? Är han påväg ifrån mig? osv. Vi utgår från att han är okej med det. Jag stället mig då lite på sidan av honom, kan gå lite från sida till sida, ingen fysisk kontakt än. Märker jag att han är okej med det, att jag är nära honom då kan jag till slut börja stryka honom med pinnen, vad är reaktionen då? Visar hästen obehag genom att gå därifrån eller bli spänd i kroppen? Ja låt det då ta så mycket tid som behövs, målet är att kunna få en harmonisk häst som tar beröringen med ro. Är hästen okej med att du stryker den med pinnen eller spöet eller vad du nu har så kan du sakta börja försöka beröra hästen med din hand. Jag brukar börja på rumpan för det är där jag finner att hästen oftast har minst problem med berörning. Sen om hästen visar att det här är okej, då kan man börja klappa eller dra med handen på de ställena som hästen kanske är lite mindre bekväm med. 
 
Det här var då något jag gjorde på Kvicken igår. När jag först höjde pinnen mot honom blev han genast stel, men ju mer jag strök honom desto lugnare och mer bekväm med honom. Till slut stod jag och klappade igenom hela honom utan problem. Det här är självklart något jag inte gör under en längre period då jag vet att just Kvicken har svårt med berörning men det känns skönt att checka av att han har kommit till en acceptans vid berörning. Självklart har jag ingen fysisk kontakt med honom om han visar obehag. 
 
Sista målet är, att hästen följer dig när du börjar röra dig ifrån den. Här vill du mer checka av att hästen har börjat lita på din närvaro och bekväm med att följa dig. Det handlar inte om ledarskap utan om att hästen finner din närvaro lugn och harmonisk att vara i. 
 
När allt detta har skett (det kan ta flera dagar eller veckor beroende på hur du och din häst kommunicerar) så är det faktiskt en helt magisk känsla. Från att din häst springer ifrån dig till att den följer dig, det är en wow känsla. Igår tog det här mig cirka 20-30 min kanske, kan verka mycket men är egentligen ingenting med tanke på hur pass mycket eran relation stärks. 
 
En av mina tankar i huvudet när jag gör detta är att "gör dig själv så intressant som möjligt, få hästen att börja undra över vem den här konstiga varelsen är", det brukar oftast funka mentalt för min del. 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0