Besök av hovslagaren

Min hovslagare kom till stallet vid 1 tiden idag och kollade på Schatal. Hon letade efter hovböld men hittade inget ingångshål, vi tror att vi kan utesluta hovböld. Han var inte öm när hon tryckte på där svullnaden är (kronranden) och inget var sipprade ut när hon tröck i hoven. 

En av hennes tanke var fång men det kändes också konstigt i och med att han inte står som en fånghäst och det är endast ett ben som är svullet. 

Hon var generellt väldigt osäker på det här och ringde upp 3 st andra hovslagare, ena sa att det kan ha att göra med hovbrosket. Hon försökte klämma osv men i och med att hon aldrig sett det förut så visste hon inte vad hon skulle utgå ifrån. 

Hans hovslagare har gått 3 års utbildning på strömsholms hovslagar program men är relativt ny, dvs att man kanske inte har all erfarenhet om vad som kan hända än om man aldrig sett det förut. 
Men hon var verkligen jätte hjälpsam och ringde runt och kollade, vi kom dock inte fram till någon orsak och eventuellt ringer jag veterinären imorgon, ska höra med Schatals ägare först. 

Tjejen som skulle kommit ut imorgon avbokade jag, fick höra att det företaget hon utbildar sig inom är ett hemskt sätt att förhålla hovar på. Det har tydligen varit på kalla fakta också, kapar ner hovarna till max så att dom knappt kan gå till slut och det klassas som djurplågeri. Därför valde jag att lita på folk som har erfarenhet av det här och avbokade, jag kan inte riskera att något hemskt händer med hans hovar. 

Vi kikade även igenom shattes hovar och jag måste faktiskt säga att efter ha läst på igår så ser dom inte alls så hemska ut som vissa i tråden skrev. Dom fick se två bilder (dom hittar ni i mitt tidigare inlägg) och det är i slutet av skoningen + att han har brodd på så det ser ut som att trakterna är mycket mer framskjutna än vad dom faktiskt är i verkligheten. Annars ser dom faktiskt helt okej ut och alla sprickor som va under vintern är nästintill borta. Jag tror alltså att dom kan bli bättre än i dagsläget men att det kommer ta tid, men också att folk drog alldeles för snabba slutsater från att ha sätt två bilder i skevt läge. 

Nu är dock prio ett att hitta felet, i "bästa" fall är det någon slags av vrickning som läker snart, annars vet jag inte, kommer inte att utesluta något. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0