Dåliga hovar

Schatal är halt. Han har varit halt sedan i onsdags. Jag märkte det när jag skulle ta in dom från hagen och han var seg på att komma efter så jag kikade bak och såg att han hade svårt att komma ifrån stillastående. När han väl kommit iväg så staplade han sig fram. Han var inte speciellt svullen i benet men varm. 

De senaste dagarna har det varit helt okej, bättre än i onsdags. Men igår såg jag att han var svullen vid kronranden och kände på honom. Svullnaden är hård och varm samt att hoven är varm. Efter att ha pratat med hans ägare så kom vi fram till att hans hovslagare får komma imorgon och kolla på om det kan vara hovböld etc. 

Jag valde dock att lägga upp en tråd i Facebookgruppen "hästhälsa på naturligt vis" och fick faktiskt chockade svar. Här nedan kan ni se svaren: 












Jag fick genast extremt dåligt samvete. Jag har frågat mina hovslagare (har haft två stycken innan den jag har nu som har skott honom 1 gång) hur hovarna ser ut och om dom ser friska ut?! Svaren har blivit: ja. Lite långa tår men annars är dom friska! Dom har alltså inte sagt ett skit om hur dåliga hans hovar egentligen är??? 
Jag får sådan dålig känsla över det och känner bara att hur kan dom ha tyckt att hans hovar ser bra ut när dom antagligen är Förjävliga? 

En i tråden frågade vart jag bodde och det visade sig att hon bor i grannkommunen. Hon verkade väldigt vettig så hon kommer ut på tisdag och ska kolla igenom hans hovar och hjälpa mig med att förstå hur en hov ser ut och förhoppningsvis kan hon säga i hur dåligt skick hans hovar är så att det går att rätta till snarast! 

Jag mår faktiskt riktigt dåligt över detta. Har han så pass dåliga hovar som dom säger så är mitt hjärta lite brustet. Det sista jag vill är att han ska ha ont, hovarna är ändå en av de större delarna till hästens välmående. Så som jag har förstått så har han en lång tå, men inte mycket mer information än så har jag fått, och det är sorgligt. Jag menar, hur ska man kunna se och förstå om man får fel information till att börja med? 

Det ända jag vet nu är att vi ska ta itu med det här, min största prio är att han ska få så friska och bra hovar som möjligt, jag vill inget hellre än att mina hästar ska må så bra som det bara går! 

Jag lovar att hålla er uppdaterade här, hovslagaren kommer ut imorgon och den andra tjejen på tisdag så ska skriva ut all information om dom mötena som jag fått då! 

Här har ni hoven, bild tagen idag. Som ni ser svullnad vid kronranden och ja, ett exempel på hur en hov inte ska se ut, Fyfan alltså..  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0