Dumhet går inte att bemöta

Varje gång jag blir stressad inombords för att jag tycker att folk rent ut sagt är dumma i huvudet för att dom försvarar en hästs blodiga mun, sår i sidorna pga sporrar eller spörapp på baken, så tänker jag "dumhet går inte att bemöta". Det är precis det det är, DUMHET närmaste den varmaste jävla ekvatorn, HÖGSTA JÄVLA GRAD.  

Jag som en ömsint hängiven animal lover får så jävla mycket slint i hjärnan när folk kan försvara någon typ av misshandel på djur, i det här fallet HÄSTAR.

 Det spelar ingen roll om din häst fick ett sår i munnen pga ett bett eller om den var stressad så att du behövde dra den lite i munnen för att få stopp på den, det får bara inte hända. Händer det för första gången i ditt liv så kan jag förstå att du inte vet bättre men händer det en andra gång, tredje gång osv då är det du som är ansvarig för det. 

Bild Google. 

Glada människor, han har säkert precis vunnit sitt race på travbanan. Men glada människor betyder inte automatiskt glad häst. Kolla på hästen? KOLLA. Titta jäkligt noga. Nu ser vi blod vilket gör det hela så mycket värre i mångas ögon men i mina ögon, blod eller ej, det där är INTE en glad häst. Varför kan man inte se det som människa med känslor och empati? För visst har vi känslor och empati? Jag har det. 

Varför jag skriver det här inlägget är för att jag var inne på baraelviras blogg och kommentarerna i det fältet får mig att tänka i explosion, hur dum får man egentligen vara?? Vi har regler och grejer för en hästs välmående men vi har ingen regel på hur dum en människa får vara?? Det är det första man borde få gå igenom för att få vistas med en häst och ännu mer få äga en häst. 

Jag hatar att trampa folk på tårna nu förtiden, det är för att jag hatar trångsynta människor som inte kan diskutera och jag vill aldrig bli den människan. Men när det kommer till en hästs välmående så kan jag aldrig låta bli, jag älskar djuret för mycket för att kunna låta det vara. Är det inte så det borde vara? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0