Det var Förjävligt

Igår följde jag med Ebba som bor granne här på gården till hennes hoppträning med hennes ponny. 
Jag visste inte riktigt vad jag förväntade mig men hoppades på att få se trevlig ridning. 

Allting började hyfsat bra tycker jag ändå, det var 3 st ponnysar och 2 stycken stora hästar med på träningen. 

Det första jag reagerade på var att tränaren hela tiden sa att dom skulle fokusera på att hästarna skulle ha bakbenen under sig men hon förklarade aldrig hur dom skulle göra? Jag tycker att det alltid är bra att gå igenom vad det egentligen innebär osv men Nepp, inget sådant. I och med att ingen häst gick med bakbenen under sig så tycker jag att en förklaring behövdes..? 

Sen hände det som inte fick hända, det som jag verkligen hoppades på att jag inte skulle bevittna. En av ponnysarna blev lite pigg efter hinder och tjejen som red började slita/såga/rycka i munnen på honom, banka in fötterna i sidorna på honom och skrek "han lyssnar ju för i helvete inte" och en massa annat. Jag kände då hur min puls rusade iväg oh ilskan började koka inombords, VARFÖR SÄGER TRÄNAREN INGET?? 
Tränaren sa bara"det är nog ingen idè att bråka med honom" men hon sa inget om allt slit och ryck i munnen eller benen som bankade hårt i sidorna på honom? 

Jag sitter då med Ebbas pappa, en av tjejernas mamma som red och en pappa till en av tjejerna och dom säger något och jag kunde inte hålla mig och sa då" hur fan kan man ta ut något så aggressivt på hästen? Riktigt dålig ridning och jävligt hemskt att behöva bevittna". Reaktionen kom från Ebbas pappa som sa något och jag hörde inte riktigt så jag frågade honom om han tyckte att jag pratade för högt oh han sa "nejnej, tycker inte heller att det där är rätt, men tjejen är tränarens dotter". CHOCKER tänkte jag, klart som fan att det är tränarens dotter, Fyfan alltså.

Att behöva bevittna sådan där ridning var något så fruktansvärt hemskt och jag fick verkligen se att sånt där fortfarande sker. Det jag vill passa på att säga är att detta skedde säkerligen 8 gånger under ridpasset, riktig aggressivitet som gick ut över hästen, 8 jävla gånger under 1 ridpass, vill inte ens tänka på hur många gånger den där hästen har fått genomlida det där... 

Sen hade vi en av storhästarna också som hade extremt stor galopp på en väldigt liten yta som började stegra i en speciell hörna in på ett litet kryss och då jävlar sa tränaren "att nu får han sluta dumma sig" och så sprang hon efter honom och smackade satan... Han var också en "dum och muppig" häst enligt henne, tycker ni inte att det låter sjukt? 

Jag uppfattade situationen som att tjejen som red höll lite för hårt i honom ibland( annars red hon väldigt mjukt och fint) och därav satte han sig emot för han kom inte riktigt runt med den stora galoppen på en sådan liten yta. 

Jag vill inte låta dömande men jag måste säga att det jag fick se igår är det jag försökt undvika under så lång tid, en trångsynt tränare som lär sina elever helt fel, enligt mig. Jag bör inte skylla något på de som red men alltså lite vett får man han, i min värld är det inte acceptabelt att rida på det sättet som en av tjejerna gjorde och jag blev ännu ledsnare av att tränaren inte sa något, hon lät det hända. 

Jag såg lite andra grejer också som att vissa av hästarna hackade sönder med tänderna på bettet av obehag och de hästarna som inte gjorde det hade alltför tighta noshrimmor och snokremmar.

Jag är ledsen om jag låter väldigt trångsynt och nedlåtande men jag vill bara påpeka att det var så det såg ut på just den här träningen men det behöver inte betyda att det gör det på alla träningar. 

De var i vilket fall som helst fruktansvärt tråkigt att se även fast Ebba red väldigt fint på sin ponny och det såg trevligt ut! Tyvärr så gjorde det inte det för alla menmen, världen är Förjävlig ibland att behöva skåda. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0