En dag i stallet

Var i stallet till klockan 3 idag och red ut i det fina vädret med Kvicken! Eller vi red en stund på ängen så att han fick pulsa lite i snön och bara hade det trevligt! 
Efter det lät jag han bestämma vart han ville gå och han valde att gå upp på gångvägen upp till skolan som ligger typ 400m ifrån ängen. Han var så söt för han brukar vilja gå den vägen hem men istället vek han av in mot skolan och valde att ta ett varv runt där och sedan gå hem igen, typ som om att han ville checka läget, jätte söt. 

När jag kom tillbaka så tog jag av han repgrimman och sadeln och tänkte att jag skulle se hur Shatte reagerade på när sadeln kom på honom.
Första gången fick jag på sadeln och han var lugn, likaså andra gången. Men tredje gången började han vanka runt i stallet och blev lite sur när jag kom med sadeln mot honom. Han la bak öronen och backade lite hotfullt som att "kom inte nära mig med sadeln" men då tog jag tag i grimman på honom så att han luktade på sadeln och tillslut kom han till acceptans mot den och jag kunde lägga på den utan problem cirka 5 gånger. Han stod med huvudet mot mig också när jag la på och av sadeln och han såg jätte lugn och harmonisk ut i ögonen, typ som att alla endorfiner släpptes ut och han kunde slappna av. 

Jag vill inte att det här ska vara ett moment som gör han arg,obekväm mot sadeln och jag tycker att han visade behag mot slutet. Han utstrålade ett lugn och som om att han sa "det här känns helt okej nu". Då valde jag att avsluta just det momentet den dagen och släppte ut dom i hagen igen med Hö att käka på! 

Känns så himla kul nu för jag har så mycket känsla och närvaro för tillfället med hästarna och jag märker en helt annan uppmärskamhet på dom då också gentemot mig, hoppas att det fortsätter på det här spåret nu! 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0