Fokus på fysiskt men inte psykiskt?

Jag har kommit på en grej som jag vill skriva lite kort om.
Jag har ingen aning om hur detta inlägg kommer bli men har en känsla av att det kan bli lite rörigt, ska försöka göra mitt bästa för att gå fram min version iallfall.

Jag ser det som två olika sätt som man kan träna en häst på, fysiskt och psykiskt/mentalt eller vad man vill säga. 

Fysiskt omfattar ju all den rörliga arbetande träningen så som ridning,longering, etc vad man vill göra för att aktivera sin häst med kroppen.

Mental träning är när man tränar hästen mentalt, dvs att det kan omfatta fysiskträning också men oftast vill man mer komma åt den mentala biten som hästen utsätts för och inte den fysiska aktiviteten. 

Det jag finner lite konstigt är att bland en stor grupp av hästmänniskor, dvs dom som tränar sina hästar regelbundet, åker ut på tävlingar osv fokuserar mer på hästens fysiska förmåga istället för den mentala.( Iallfall så jag har uppfattat det, behöver inte betyda att det är rätt).
Jag menar, kollar folk verkligen på vad som händer i hästens hjärna under ett ridpass? Jag tror inte det.
 
Medans jag är mer ute efter den mentalabiten och vill se vad som händer när jag leder förbi min häst för något som i dennes värld är livsfarligt. Jag vill kunna hänga med i processen och se vad det är som händer i hjärnan och hur det avspeglar sig i hästens kroppsspråk! 

Sen vet inte jag om det bara är något jag missuppfattat att folk oftast är ute efter den fysiska aktiviteten eller om det påriktigt är så, ni kanske har någon åsikt om just det? 

Men jag tycker nästan att den mentala biten måste gå före den fysiska delen. Det tycker jag med människor som jag stöter på också och det skiljer sig för mig inte till hästar. 
Jag vill dels jobba med den mentala biten för att jag tycker att det är grunden för en god och sund relation till sin häst men också för att den ska känna sig trygg med att du förstår hästen. 

Jag vill egentligen inte komma fram till något utan bara diskutera med mig själv i detta inlägg och jag tycker att fysisk aktivitet är viktigt också men jag måste ändå påstå att hästens mentalatillstånd är viktigare gentemot om hästen har 500 kilo muskler på kroppen så att den ska klara av att hoppa en bana på tävling, förstår ni hur jag tänker där? 

Jaja, det här var intressant för mig att tänka på och hoppas att det är lite intressant att läsa om också! 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0