Morr och hugg

Som ni vet så passar jag två stycken hundar här på gården.
Den ena är som sagt skadad och har bandage, tratt och munkorg. 
Men idag lät jag henne gå mycket utan tratt och munkorg i och med att vi låg i soffan tillsammans och jag hade 100% uppsikt på henne! 
Har funkat super bra hela dagen men nu på kvällen så började hon slicka på såret och fortsatte även fast jag sa nej så då valde jag att sätta på tratten. 

Men även fast tratten var på så kunde hon nå såret och slicka på det, därav har hon munkorg också, hon är lite för smidig helt enkelt och når väl även fast hon har den största tratten som går att ha! 

Så.. Scenariot såg ut såhär. Hon satt på min högra sida i soffan och hon börjar slicka på såret, jag säger nej och knäpper med fingret samt gör ljudet "ssssh". Till gensvar från henne får jag Morr. Jag säger då till henne igen och hade som jag förstått nu efteråt handen lite för nära henne och hon gör utfall, dvs hugger mot mig i luften. 

Jag är snabb och tar bort handen och visar med mitt kroppsspråk att du går ner från den här soffan nu. Vilket hon gjorde, men hon fortsatte att morra och hugga i några sekunder till. Vilket jag då använder min röst och kropp till att få ut henne i rummet och upp på övervåningen. Inte önskat beteende med andra ord.
Juste i all denna hets få fick jag på henne munkorgen också. 

Jag läste på nu efteråt och insåg att jag gjorde ett stort misstag som hade handen för nära henne när hon varnade mig ( när hunden morrar så varnar den oftast innan och efter det så biter den, detta var inget jag visste förrens nu). Jag skulle istället avdramatiserat hela situationen och endast visat med kroppsspråk att hon skulle hoppa ner från soffan och sedan låta henne gå och lägga sig någon annanstans. 

Jag ser det såhär. Jag sa åt henne att hon inte fick slicka på såret, hon varnade mig genom att morra, jag sa åt henne igen oh hon högg. Hon varnade mig som jag förstått det för att hon ville slicka på såret vilket självklart inte är okej, men jag hade kunnat hantera situationen bättre.

Jag är inte helt säker på hur man ska hantera hundar så därför blir jag lite osäker men agerar fort och utan fysisk såsom våld osv. 
Det skiljer sig lite från hästar i hanteringen men hundar är något jag vill lära mig också och tror att så fort jag får chansen att göra rätt så kommer allt att bli bra. 

Självklart hoppas jag på att detta scenario inte uppstår igen och om det gör det ska jag försöka att ta det lite lugnare inombords och utåt och inte bestraffa henne när hon morrar för att det antagligen kommer att leda till ett hugg vilket det inte ska behöva. 
Istället ska jag bara hänvisa henne bort från soffan och så får hon gå och lägga sig någonstans och inte få min uppmärksamhet, den får hon som belöning senare när allt lugnat ner sig. 

Låter detta logiskt tycker ni eller är jag i helt fel tankebana?

Nu ligger hon här i samma rum igen men jag valde att hon får ligga på golvet nu ett tag och inte uppe i soffan med mig. Tror ni att hon förstår det budskapet eller blir det för lång process i hjärnan för en hund? 
Jag lät henne komma in i rummet 10 min efter att detta skedde.  

Här har ni henne som har varit så lugn hela dagen. Menmen, något hände och det är bara att ta itu med det. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0