Att inte få in sin häst

Idag när jag kom till stallet så stod hästarna uppe i hagen och hängde med några småkids som ville hälsa och gosa med dom. 

Jag gick upp och hägnde lite med allihopa (OBS, ungarna stod utanför staketet) och shatte tyckte det var jätte intressant och spännande. Men sen när ungarna gick så skulle jag få in killarna vilket gick sådär. 

Jag har ju en regel och det är att dom ska följa med mig självmant, alltså jag ska inte sätta på dom grimskaft och få med dom på det sättet utan det ska vara ett val dom gör, att följa med mig. 

Men idag ville dom inte riktigt följa med mig och då försökte jag flytta Shatte och han blev genast "dominant" mot mig och blåste upp sig/ gjorde hoppsatssteg i den riktningen där jag stod. 

Där gäller det för mig att hålla mig lugn men bestämd samt inte backa om inte situationen säger åt mig att göra det, dvs att den blir farlig. 

Jag höll på ett tag och förflyttade både Kvicken och shatte men dom tyckte tyvärr att barnen som fortfarande lekte i skogen var mer spännande än mig vilket var ett litet nedslag.

Men jag har ingen annan att skylla än mig själv då jag inte lagt ner tid på hästarna de senaste veckorna. 
Här fick jag ett tydligt tecken på att hästarna inte ville vara med mig idag vilket är helt okej.

Jag valde istället att gå ner och börja mocka och se om dom kom ner men det gjorde dom inte (inte än iallfall och jag är fortfarande kvar i stallet). 
Då vet jag att morgondagen kommer att bestå av umgänge i hagen för idag har jag inte huvudet eller orken på rätt plats för att orka genomföra något. 

Jag fick alltså nöja mig idag med att få deras uppmärksamhet när jag ville ha den men jag kände på en gång att jag inte orkade lägga ner energi på det idag vilket man kan tycka vad man vill om men jag kommer att samla energi till imorgon och få något genomfört. 

Målet nu är att få in dom utan att behöva ha fysisk kontakt och jag vet att det kommer att gå för det har gått 9 av 10 gånger förut.

Jag hade ju faktiskt tänkt att gå upp och longera var för sig men om inte dom ens är pigga på att gå ner med mig till stallet hur ska jag då kunna genomföra det? 

Nej, nu har jag lite att fundera över och jag ser inte detta som ett hinder utan en lärodom.

shatte och barnen idag 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0