jag är säker

En sak jag tycker jätte mycket om med min hästhållning är att jag är säker på att jag gör rätt val när det kommer till mina hästar. 
Vad andra gör borde jag inte skriva något om eller säga något om men det betyder inte att jag inte får tänka vissa saker i mitt egna huvud. Mycket av det jag har lärt mig baseras på fakta och lite vett från min egna sida. Det som har hjälpt mig är att alltid ställa frågor till vissa grejer och läsa på utav attan. 
 
Egentligen är det inte svårare än att läsa på om hästen från begynnelsen, hur hade hästen det för cirka 50 miljoner år tillbaka i tiden? Hur levde dom? Hur såg/ser deras instinkter ut? En sak som jag är säker på är att vi människor är väldigt naiva om vi tror att vi på något sätt kommer att kunna ändra på hästens naturliga behov när det tog 50 miljoner år för hästen att bli den den är idag. 
 
Visst är en individ alltid en individ men i grund och botten har hästar samma behov att utgå ifrån vilket genast gör det lite lättare för oss människor att kunna kommunicera med dom etc. Man kan utgå från många aspekter och det är hur hästen har fått leva i människans fångenskap redan från början. Har hästen fått gå med en flock eller har den gått ensam? Om vi utgår ifrån att hästen gått ensam i hela sin uppväxt så kan vi också även anta att den inte är jätte bra på flockbeteende, varför? Jo för att den aldrig fått chansen att lära sig. Men gör det det omöjligt för en häst att kastas in i en flock? NEJ, för det ligger i deras natur det är bara det att det möjligtivs kommer att ta lite längre tid för den att kunna anpassa sig och leva i harmoni med andra hästar. 
Har däremot en häst gått i en flock från första början så kan vi utgå från att den kan allt som har med flockbeteende att göra och det är den hästen vi anser som en "snäll häst i hagen" när den i själva verket bara har fått växa upp som en häst.
Jag menar, hur många valacker finns det i en vild flock? Inga. Och visst fungerar ston och hingstar där ute tillsammans, jovars. 
 
Sen varför jag har valt allt läsa på om detta är också för att jag finner det extremt intressant. Jag resonerar såhär att "ska jag vara med hästar så vill jag kunna kommunicera med dom på deras sätt för att göra mig förstådd, det är lättare för mig att lära mig deras beteende än för dom att lära sig mitt beteende." Jag menar, jag har ett helt facit att utgå ifrån, jag kan köpa böcker, jag kan googla på internet, jag kan studera hästar LIVE,  jag kan göra allt i min makt för att lära mig hur en häst fungerar. Men jag ser ändå gång på gång hästar som blir apatiska eller jävligt förvirrade för att vi människor ska ha det på vårat sätt. 
 
Jag känner bara att jag kommit så himla långt på detta och en helt ny värld har öppnats upp för mig, hästensvärld. Jag kommer aldrig säga åt någon vad den ska göra med sin häst men jag säger bara att det är ruskigt jäkla roligt att kunna kommunicera med hästen på ett helt annat stadie. 
 
Sen att jag inte har kommit så långt än att jag kan rida i halsring osv än är för att jag har spärrar, jag har mycket konsekvens tänkande och är helt ärligt lite rädd för att något ska bli fel, men det ligger inte på mina hästar utan på mig själv, det är något jag måste jobba med och vem vet, en dag kanske jag verkligen sitter där utan något och är fri tillsammans med min häst. 
 
I dagsläget är jag bekväm med hästen från marken, där känner jag att vi finner mest harmoni. Det här är något jag också måste få upp när jag rider också men jag har inge bråttom och det har inte mina hästar heller, för så som jag resonerar så lider inte min häst av att inte ha mig på ryggen och det är det som är viktigast. 
 
Jag tycker att hästar är fantastiska djur och som bör behandlas med respket och kärlek och så kommer det alltid att vara. 
 
 Mina vackra vänner 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0