jag ser inget fint

Förut när jag red på ridskolan så tyckte jag att alla som fick hästen att "gå i form/böja på nacken" red hyfsat bra för det såg ju snyggt ut. Sen var det egentligen det jag fick lära mig under alla dessa år på ridskolan att om hästen böjer på nacken så går den korrekt, fan så beröm man fick då. Men kollar jag på videosar idag när folk rider hästar eller kollar på när jag red hästar så känner jag bara???? Det ser förjävligt ut och hästen går inte korrekt någonstans. Det ända vi egentligen gör är att tvinga dom till att gå i en sådan onaturlig form som möjligt. Man trycker in snoken på dom och säger sedan att hästen går i from och jobbar med bakbenen men ack så fel det är. 
Vill vi verkligen tvinga in hästens huvud med hand och säte för att det ska se snyggt ut? Jag kan inte komma på något annat svar än ja, för det är väääldigt sällan jag ser en häst jobba korrekt. Jag kommer att lägga upp en bild här som jag tycker avspelgar en riktigt fin och bärig from som alexandrawirgart.blogg.se länkade i sin blogg för några dagar sedan. 
Jag har aldrig läst tjejens blogg eller något men att utgå från bilden så ser jag något som är fint. Kolla vilken minimal kontakt med tyglarna och hela hästens rörelse. Bågen går uppåt och vad jag kan se så är bakbenen fint aktiverade, precis så vi vill ha dom bara att det här är något mer korrekt att utgå ifrån. Jag kommer inte komma med några expert råd om vad som händer på den här bilden men jag ser något som jag ser väldigt sällan, jag ser ridning, mycket fin ridning. Inget trycka ihop hästen med handen och sätet utan en tjej som lagt ner tid på att få hästen till något inte många kan. Sitsen även den ser följsam ut, och notera att hon sitter lite lätt framåtlutad, inte tungt bakåt som vi får lära oss att rida, utan det här är följsamhet. 
 
Jag är riktigt glad att jag fick se den här bilden (finns fler) för nu har jag ett bättre öga att se vad som är bra ridning, för det är så jääkla svårt att hitta sådana bilder idag. Allt jag ser är hästar med ihoptryckta nackar men inte mycket mer än så, och då snackar jag även om det vi kallar eliten, fyfan. 
 
Vi ska inte trycka ihop våra hästar för vafan ska man rida med handen för när allt börjar där bak? Jag vågar knappt kolla på ryttare som rider längre för jag blir bara fruktansvärt irriterad och ledsen över att det är det där folk lär ut oss. 
Det är fan dags att vi lär oss på riktigt om vi ska ta oss friheten att rida på våra vackra hästar, det är fan dags NU. 

Kommentarer
Postat av: Carrobarro

Amen to that!!

2015-01-05 @ 20:14:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0