förbannad

Jag visste att det inte var en bra idé för mig att kolla på den här videon men jag kunde inte låta bli. Jag måste få se vad vissa hästar utsätts för, hur ont i hjärtat det än gör så måste det uppmärksammas så att man kan anmäla skiten. 
 
Är det här tillräcklig för alla att kunna se en missnöjd häst? 

Den kickar och sparkar, gör motstånd på alla tänkbara sätt men ser den här kända Jorgen Olsen det? Ser han det och ignorerar det? Eller ser han det som att "hästen är dum". 
Den här killen är tydligen "A master of piaffe in Denmark", hur sjukt?? 
 
Jag blir så fruktansvärt jävla upprörd. Vad försöker han ens göra? Få den att Piaffa? Kolla bara hur jälva inspänd den där hästen är till att börja med, och att sedan få spö när den gör lite motstånd, inte fan är det konstigt att vi får apatiska hästar tillslut, helt jävla brutalt är det. 
 
Jag blir sorgen och uppgiven inombords, jag blir frustrerad att jag inte var där när detta hände. Jag vet att jag inte skulle kunna hålla mig från att försöka göra något som fick det att upphöra. I vissa situationer skiter jag i vem människan är och om det inte är min häst, i detta fall hade jag försökt göra allt i min makt för att få det att sluta. 
 
Jag vågar inte tänka på hur dessa hästar mår inombords, det är för skrämmande. Det är lika skrämmande att tänka på att det här är en person som är uppskattad. 
 

Såhär skriver personen som har lagt upp filmen på youtube
"I am relieved that the Equine Federation of Finland has reported Jørgen Olsen to FEI and to Dansk Rideførbund." "The event will probably also be investigated by the police."
Med all jävla rätt skulle jag säga. 
 

Det är sån här hästhållning som måste utrotas. Vi kan inte kolla på det som en häst som är lite "motsträvig" och inte vill göra något för att den är envis. Det här är ingen envis häst, det här är en häst som är tydlig med sitt kroppsspråk att det inte är okej, att den inte mår bra. Jag har lätt för att se sånt nu men det är inte lika tydligt för andra. 
Nu är ju det här klippet lite mer lättare att säga emot i och med att han faktiskt använder spöet på hästen vilket inte många tycker om, men hade ni sett samma sak även fast inte spöet används? Hade ni sett hästens frustation ändå? 
Det hade jag. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0