Läste en intressant tråd

Den handlade om varför man ska ta betalt för att ha en medryttare på sin häst. 

Och inte så förvånansvärt nog så handlar ALLT om pengar inom ridsporten för vissa. Jag som har två stycken hästar har dom väldigt billigt. Tror dom går på runt 2000 i månaden var för 2 st, e väldigt billigt för att ha häst! 









Jag förstår vad dessa människor menar men jag tycker den andra lite längre kommentaren är riktigt jävla hemsk om jag ska vara ärlig. "Hade jag haft en häst som var lågutbildad eller pensionär hade varit en annan sak." 
Wooow, att folk tänker så alltså, det är lite hemskt. Det är liksom självklart att ta betalt för en välutbildad dressyrhäst men inte en lågutbildad eller pensionär? Isåfall tycker jag att allt ska vara på lika villkor. Sen förstår jag att folk inte håller med mig men då tror jag att det faktiskt bara handlar om PENGAR. En dressyrhäst skadar sig, mycket kostnader. En dressyrhäst kan inte tävla om den skadar sig, lång vila= ingen ridning. Ingen ridning= inte kul för ägaren för ridningen är det man satsar på. Ja men ni förstår vad jag menar... 

Om vi säger att jag skulle ha medryttare på mina hästar (jag skulle inte ha det för att jag vill göra det själv och om jag skulle vilja att någon hade att göra med mina hästar så skulle dom få börja från marken helt klart och inte som "ryttare") så skulle jag INTE ta betalt. Det är jag som behöver hjälp och jag skulle hitta den bästa jag kunde hitta som verkligen förstår sig på hästar och då skulle det bara vara mitt nöje att dom är omringade av en sådan duktig människa. Men det är då självklart att denna människa ska vara engagerad och verkligen vilja umgås med mina hästar för att denne tycker att det är fantastiskt roligt. Så här handlar det inte om pengar utan om att jag isåfall vill ha en människa som verkligen älskar hästar och vill vara omringad av dom.

Förstår ni skillnaderna eller blev detta jätte rörigt, 

Vill bara påpeka att jag förstår att pengar har en stor inverkan på hästmänniskor då hästar kostar en förmögenhet i många fall, men jag tycker att det är ruskigt tråkigt att allt ska handla om pengar och inte kärleken till djuret. Varför kan man inte hitta den som passar bäst för att den älskar djuret istället för att gå på den som är villig att betala pengarna ? 

Kommentarer
Postat av: Killander

Jag snackade om det idag och kom på en bra liknelse: "Skulle man ta betalt för att någon hjälper en med att ta hand om sina barn?" Barn kostar också pengar, men det skulle aldrig komma på fråga att be barnvakten betala för att "hyra" barnet medan föräldrarna (ägarna) inte kan.

Puss <3

Svar: Fan korrekt alltså, bra liknelse! Kan ändå på ett sätt förstå i och med att hästsporten är dyr och mycket handlar om pengar men tycker det är synd att det ska vara så!
PUSS
None None

2015-03-19 @ 18:41:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0