sitsen

Jag skulle nog våga påstå att jag hade en ganska bra sists när jag red/tävlade mycket dressyr. Jag hade en bra sits för att just tävla och träna dressyr eller hoppning så att säga. Rak i ryggen, bak med axlarna, ner med hälarna, spänn magmusklerna, tummen högsta punkt med tyglarna i handen osv. Det fanns ju till och med dom som fick rida med spö i händerna för att kunna hålla handen "korrekt" enligt den moderna dressyrens bok eller diverse andra redskap för att få en sådan snygg och ståtlig sits som möjligt. 
Här har ni några bilder från den tiden haha. Kollar jag på dom här bilderna idag så tycker jag iof att det ser prydligt och fräscht ut men det är tyvärr ett litet problem i min hjärna som uppstår, jag förklarar här nedanför. 
 
Vi kan nog ( iallfall dom flesta av oss) komma fram till att det inte är sådär skit bekvämt att sitta som på bilderna här ovan. Det blir en ganska spänd och påtvingad sits. Och hur kan det då påverka hästen? Jo om man sitter såhär ansträngt och påtvingat så tycker jag att det istället för att bli följsamt med hästens rörelser går tvärtemot hästens rörelser. Om du gång på gång vägrar gemed med handen till en häst som på något sätt försöker få längre tyglar eller tycker att det på något sätt är obekvämt så blir det mer att du tvingar ihop hästen till en form som är så onaturlig som det bara går. Det blir som om att ni stretar emot varandra fast ni borde synka och följa med varandra. Man "ska" ju sitta så stilla som möjligt i den moderna dressyren och för mig skapar det genast komplikationer i huvudet. Du blir ju inte följsam på någotvis om du väljer att jobba emot hästen här. Du är ju som en järnpinne som vägrar ge med dig om hästen gör något, du sitter där och håller emot tills hästen ger med sig. Och hur många gånger får vi inte höra, "var följsam i hästens rörelser" medans det egentligen betyder att tryck ihop hästen så att hästen följer din stela sits istället. Jag tror mer på en avslappand och just sagt FÖLJSAM sits. Med följsam menar jag att du inte är rädd för att kanske säckas ihop lite, sitta lite för mycket framåtlutad eller bakåt lutad, utan du följer med i din hästs rörelser och inte tvärtom. Sen tror jag att du automatiskt får en väldigt fräsch och följsam sits ju mer eftersom din häst rör sig mer korrekt, men då är den inte påtvingad utan då är det precis just där som du ska sitta och ingen annansts. 
 

Tänk om vi alla kunde sluta jobba emot hästen och dess rörelser hela tiden. Jag ser allt för många som låter hästen få anpassa sig efter din stela och up-tighta sits men ändå förväntar vi oss att hästen ska vilja jobba med oss i harmoni och glädje. Testa ett ridpass bara att försöka hänga med din häst, vem fan bryr sig om du ser ut som en nybörjare (jag gör deffinitivt det till en början)? Testa en gång bara och se om du märker någon skillnad, det tror jag att det kommer att göra. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0