varför rider jag med huvudlag?

Jag har tänkt mycket på den här frågan om varför jag gör det, alltså rider med en repgrimma nu i detta fall. Jag har ju valt att plocka bort bettet dels för att Shatte och Kvicken har visat stort obehag mot det men också för att jag inte tycker att ett bett har plats i en hästs mun. Kan man plocka bort så mycket utrustning som möjligt så tycker jag att man ska göra det. 
 
Men, varför rider jag med huvudlag om jag exempelvis är emot nosgrimmor och bett? Jo det är helt enkelt för att jag inte har den rätta och 100% kontakten med mina hästar från ryggen än. Jag vill jätte gärna börja i en inhägnad om jag ska börja rida utan huvudlag till att börja med men tyvärr har jag ju endast en liiiiiten cirkel precis utanför stalldörren som jag kan använda mig av om jag vill rida i inhägnat. Jag tycker att det är viktigt att börja med att hästen förstår vad som är bromsen i halsringen för annars kan det lätt bli missförstånd. Jag har suttit upp på Kvicken i halsring och det gick prima, visserligen skrittade vi bara men han förstod bromsen och när jag svängde, men det är ju det här att komma ut och rida i halsring också som är lite läskigare tycker jag. Det är ju faktiskt så att all din kontroll försvinner inprincip, du har inget att få stopp på hästen i om något skulle hända och det är väl det som är lite skrämmande i mina ögon. MEN sen vill man ju också ha så bra kontakt med hästen från ryggen att det är harmoniskt och att ni litar på varandra. 
 
Sen är både Kvicken och Shatte ganska energiska vid uteritter (jag tror att dom diggar att rida ut men mindre att rida på en volt) så dom är ju inte jätte lugna hela tiden om vi säger så även fast det är lugna och harmoniska som jag vill ha dom. Sen tror jag också att ska man rida i halsring så ska man göra det ganska kontunerligt i början i några dagar och verkligen vänja in dig och hästen i det. 
 
Men som sagt, jag hoppas verkligen att en dag så kommer jag att sitta där uppe på hästryggen utan något huvudlag och känna mig precis lika trygg och säker som jag gör med ett huvudlag, det är ju drömmen, att inte behöva ha någon utrustning alls... 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0