vilken känsla

Shit vad jag mår bra nu, var ett bra tag sedan som jag kände en sådan lugn och harmonisk energi bland mig och mina hästar. 
 
Jag har varit så extremt frånvarande och stressad inombords dom här senaste månaderna som varit, vilket tråkigt nog har speglat av sig i min hästhantering. Mina hästar har varit lite halvt tveksamma till att vara med mig vilket jag inte riktigt har förstått förrens nu. Dom har varit det för att jag har varit frånvarande och bortstötande gentemot dom. Jag har en tendens till att stöta bort både människor och djur för att jag ibland är rädd för att det ska kännas jätte bra en dag och värdelöst en annan. Helt enkelt så är jag lite för rädd för att komma nära ibland vilket är tydligt för mig nu, det är precis det som pågått med mina hästar. 
 
Men idag fick jag en sådan fantastisk känsla inombords. Jag fixade allt i stallet vid 6 och åkte tillbaka vid 20 i 8 för att ta in dom. Med inga stressmoment som att mocka eller fylla på vatten så tog jag in dom direkt. Jag bestämde mig för att känna igenom Kvicken ordentligt med händerna för att se vart hans punkter sitter där han inte tycker om att bli rörd på. Det som har varit ett stort problem i cirka 2 månader nu försvann drastiskt som jag stod där. Jag såg honom verkligen och jag tror att han märkte det. Han stod helt stilla under hela processen och valde att bita i luften några gånger där han tyckte att det blev allt för obehagligt att jag rörde honom. Det är helt okej att han säger ifrån, jag vill att han ska säga ifrån så att jag kan försöka mjuka upp honom lite och få han att inse att jag inte vill tränga mig på honom utan bara få komma lite närmare inpå. Det gick så bra och han accepterade till slut dom flesta ställena som jag vet är dom känsligaste. 
Det häftigaste var när jag skulle försöka få röra honom lite på huvudet till slut. Huvudet för Kvicken är som att inkräkta på hela hans privata space, not cool. Men det sjuka var att jag la fram handen och han sakta tryckte sin panna emot min hand som att han ville säga att "det är okej nu". Det var en helt sjuk känsla. Han som annars brukar vända på huvudet ifrån mig, eller gå in i boxen stod nu helt stilla och var cool lugn, magiskt var det. 
 
Shatte och jag connectade också på ett helt annat stadie idag. Det började med att han stod och käkade på sitt hö när jag höll på med Kvicken. Han tog ett steg utanför boxen och jag bad honom att stanna kvar där istället för att komma ut och han stod kvar och väntade på sin tur. När jag var klar med Kvicken så bad jag Shatte att komma ut ur boxen genom att säga hans namn och vifta med handen mot mitt håll inbjudande. Direkt tog han ett steg utanför boxen och kom till mig, ställde upp sig i gången och stod helt stilla och lät mig sätta på han fleecetäcke och borsta igenom det som gick att borsta igenom (han var dyngsur med massa blöt lera på sig). Kvicken stod lugnt och vilade med huvudet mot oss i sin box (med boxdörren öppen) och det var en sådan lugn och harmonsik känska som vi alla tre kände tror jag. Hästarna har nämligen hållit på att gå runt i stallet på senaste tiden och varit lite mer stressade så att säga. Det har varit svårt att borsta på dom utan att dom rör sig. 
 
Idag förändrades en hel del. Jag har känt det som jag kände för några månader sedan och jag tror att hästarna kände det också. Vi alla stod lugnt i stallet vid varandra och bara umgicks. Det är en sådan viktig aspekt i min hästhantering, att kunna stå och bara umgås med hästarna och känna ett lugn. Idag låg allt på mig, jag gick in med en lugn och poisitv energi som utstrålade harmoni vilket mina hästar kände. Dom ville vara nära mig och var extremt uppmärksamma på vad jag gjorde och jag på dom. Idag såg jag dom verkligen, jag hade koll på varenda liten rörelse dom gjorde, allt från en liten blink med ögat till ett steg med hoven eller ett öra som rörde på sig. 
Jag har saknat det här, jag har saknat att verkligen vara med dom i nuet och nu fick jag äntligen kännas på hur det ska kännas igen. 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0