diskussion om bett

OBS!!!! Långt inlägg!!!
 
Igår hade jag och två kompisar en diskussion om hästar som sedan utvecklades till varför man har bett i sin hästsmun. 
 
Jag som inte använder bett på mina hästar tycker att det är intressant att höra varför man gör det. Två av mina kompisar använder det i sin hästsmun och jag var helt enkelt nyfiken så jag frågade dom.
 
Min ena kompis sa att hon använder det för att hon vill tävla (islandshäst) och att man måste ha det på tävling etc. Hon sa även att hon försöker att använda det så lite som möjligt och varierar med bettlöst vilket jag tycker låter super bra. MEN, för mig tar det inte bort det faktum att det används flitigt emellanåt. Hon sa även att hon känner sin häst så pass bra att hon kan avgöra när han har ont eller inte och att han trivs på bettet för att han är så mjuk i munnen och tuggar lugnt på bettet. Jag sa ganska snabbt att "hästen tuggar på bettet för att bettet lägger sig på lanområdet i hästensmun som utsöndrar naturliga reflexer i hästens mun. Det bettet gör är att sända ut falska tuggreflexer till hästens mun som det görs när hästen betar (fast det är inte falska då i och med att hästen faktiskt äter något) och det är då hästen tuggar på bettet". Det var något som hon snabbt sa att hon inte visste om och uppskattade att jag sa det. Det var en väldigt lugn diskussion då ingen av oss vill trampa varandra på tårna men hon sa även att "Lisse, jag kan liksom inte argumentera mot dig egentligen eller tycka att du gör något fel för du är så mild i din hästhantering som möjligt så det finns egentligen inget negativt att säga". Är jag självgod om jag håller med henne? Nej men självklart gör jag fel men jag måste faktiskt säga att jag är stolt i min hästhantering i och med att jag inte använder vissa föremål. 
 

Min andra kompis ville inte diskutera detta med mig vilket jag respekterar men inte riktigt förstår varför. Jag tror att jag kanske är lite väl på i vissa sammanhang. Det måste jag också erkänna att jag är när det kommer till bettfrågan för jag tror så starkt på att man inte behöver (ska) ha bett i munnen på dom. Eller kan det också vara av den enkla anledning att man bara har ett bett pga ren vana? Jag vet inte... 
 
I allt det här så slängde jag även ur mig att jag inte tycker att man är 100% djurvän om man väljer att ha ett bett i hästens mun vilket jag tror att dom tog illa upp av och det ber jag om ursäkt för. Jag håller fast vid min ståndpunkt för det är så jag tror, men jag skulle aldrig kalla några av mina vänner för djurplågare för i det stora hela så vet jag att dom älskar sina hästar. 
 
"Ett betsel är remtyg och bett som används för att behärska och styra en häst." Så skriver wikipedia om man söker på betsel. http://sv.wikipedia.org/wiki/Betsel
 
Man uppfann bettet för att kunna kontrollera hästen, och med kontrollera så men jag smärta, för det är det som bettet gör i en hästmun. 
 
 
Sevärd video, mycket bra. Och om ni inte tror på videon, varför? Verkar den inte logisk eller vill ni inte se det bara? 
 
Jag tycker att det är naivt att tro att din häst trivs med ett bett i sin mun. Varför skulle en häst trivas med ett bett i sin mun? Den kanske inte gör motstånd som många hästar gör eller är extremt tydlig med sina känslor (inlärd hjälplöshet) men det finns alltid små tecken att titta efter om du bara öppnar upp dina ögon. 
 
Jag tror att folk blir irriterade på en sådan här video och känner att dom måste försvara ridning på bett för att det som sägs i videon visar på något som inte är okej. Dvs, att något som dom har gjort i hela sitt liv inte är okej och som människa är det aldrig kul att höra. Jag tror inte heller att dessa människor vill behöva plocka bort något som dom har haft på sin häst heller för förändringar är läskigt och något man helst undviker. 
 
Men om vi sätter upp två alternativ. En dag får du ny information om något, i det här fallet om hur bett påverkar din häst i munnen. Det kommer ny fakta om hur det är skadligt för din häst. Något du kanske aldrig har märkt på hästen för att det alltid har "varit okej att rida med bett" och ingen har sagt att det är farligt så länge du inte drar i bettet (videon ovanför visar dock på det motsatta, du behöver inte ha en hård hand etc, ett bett skapar smärta ändå).  Men nu är något nytt presenterat, en ganska big deal också. Jag tror inte att någon av oss vill skada våra djur men vissa saker gör man omedvetet men nu får man en chans att tänka till lite extra. 
 
De två alternativen är 1. Jag väljer att inte lyssna för jag tror inte på det här, jag har haft bett i min hästsmun hela dennes liv så varför sluta nu? Den går ju på utan problem. 2. Hmm, fan det här låter ju inte bra, jag får nog börja testa utan för det sista jag vill är att skada min häst. 
Med det här menar jag att, får du två olika alternativ när det handlar om din häst, (det finns faktiskt ny forskning på att det är skadligt att ha bett i munnen), varför överväger du ens då att argumentera för något som potentiellt (med potentiellt menar jag er som ställer er tveksam till att det faktiskt är skadligt) är just SKADLIGT? Finns det ens en liiiiiten chans för att skapa smärta hos sin häst varför är man redo att ta den??? Varför sätter man inte bara sig själv åt sidan och slutar tänka "men nej, jag har gjort såhär i hela mitt liv så därför tänker jag inte ändra på mig", och börjar tänka på sin hästs bästa istället? VARFÖR är man inte beredd att ta bort något som faktiskt är skadligt? 
Det är för att man inte vill se. Man är så fruktansvärt bekväm i det man gör att man glömmer bort att se vad som faktiskt händer sin häst. Det är så man har blivit lärd, att skapa sin häst smärta utan att man riktigt har förstått det. Mycket av det som händer hästen är grundat på smärta och ändå försvarar folk sig med att sin häst lever som en kung i ett stall med fina nymålade boxar och nya fina täcken. Materiella saker spelar inte någon roll i en hästs värld och det vet man om man har läst på om hästens historia. Man vill inte se att man skadar sin häst för man älskar sin häst, man vill inte på ett ända sätt behöva erkänna för sig själv att jag har skadat min häst i år. Det tär på hjärtat att behöva inse det, jag gick igenom den fasen och det var inte kul. Men jag ändrade mig för mina hästars skull, jag satte mig själv och mina behov åt sidan och gjorde det som på riktigt var bäst för dom. Det ska inte vara ett svårt val. Det är inte ett svårt val om du bara väljer att se. 
 
När någon kommer in och berättar för en att du gör fel eller du skadar din häst så är det inte konstigt att man 1. Inte tror på den 2. Blir jävligt förbannad. Men här gäller det att öppna upp sina ögon och öron och ta in det nya i huvudet. För oavsätt om du inte förstår varför någon presenterar den här nya konstiga informationen så kommer du att behöva reflektera över det och börja analysera. För mig är det i de mesta fall uppenbart när en häst inte vill något eller när den utstrålar smärta, men jag förstår också att det inte är lika lätt för alla att se. De första gångerna baraelvira presenterade några bilder för mig på sin blogg och förklarade varför den hästen såg missnöjd ut så såg jag helt ärligt inte. Jag tänkte bara "men nej, den där ser ju precis ut som en häst ska göra på en bild. Vad är det som visar att den är missnöjd?", jag förstod verkligen INTE. Det som i självaverket var var att jag aldrig blivit presenterad för något annat. Jag hade lärt mig att en häst såg ut sådär utan att tänka på något mer djupare, jag var lärd på det sättet. Men sen är det tammefan upp till dig, blir du presenterad för något nytt som visar på att hästen tar skada av något så måste du vara villig att ta in den informationen och ta till vara på den. 
Jag ändrade inte min hästhantering för min skull, jag ändrade mig för mina hästars skull. 
 

Om du verkligen bryr dig om din häst så ber jag dig att vara lite mer uppmärksam på allt som har med hästar att göra och gå in och söka på google om saker som du undrar över eller är nyfiken på. Att ändra sig själv är inte något som händer över en natt men det sätter igång tankar i hjärnan och det är första steget. Jag bestämde mig helt enkelt en dag för att sätta mina behov åt sidan och se till hästens och det är något som har förändrat mig som person också, inte bara min hästhantering. Jag har blivit bättre på att uppmärksamma de små detaljerna för tro mig, det är mycket man missar att se när det kommer till hästar. 
 
Avslut. Det här är inget jag väljer att skriva för min skull och det här är inget jag vill att man ska göra för min skull. Jag vill att hästarna ska få leva ett sådant smärtfritt och harmoniskt liv som möjligt och det är upp till oss människor att se till att det blir så. Det är därför jag skriver det här, till er hästälskare. Mycket ligger i era händer, se till att använda er klokhet väl för era hästars skull, inte för eran och inte för min eller någon annans, utan för eras hästar. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0