Veterinärbesök + update

Idag kom veterinären och kollade på Schatal. Hon kände igenom hela honom och påpekade att han är öm i vissa delar av kroppen. Jag hörde inte riktigt då hon stod och pratade med Schatals ägare men uppfattade iallfall att han är öm. Någonting om att han balastar bakknäna också och att det är typiskt araber som oftast är rätt raktställda i bakbenen. 

Vi sprang lite också så att hon fick kolla på hur han ser ut i rörelse. Han är halt båda fram. Efter det så fick han lugnande och röntgades i vänsterfram. Jag, hennes lärling och hon var närvarande när det skedde. Jag stod och höll i hans huvud medans dom kikade på bilderna. 

Son jag uppfattade det så har han artros i vänsterfram. Jag frågade hur det kan uppkomma och det kan ha med att göra att dom vrickar sig i hagen eller får en smäll etc. Det finns andra sätt som artros kan bildas på tex ju äldre dom blir osv. Artros är kroniskt som jag har förstått det och kommer aldrig riktigt försvinna. Det som kan hända är att den inte utvecklas och blir större. Problemet är dock att han har ont i samband med artrosen och att han är halt. Dvs, att är han inte bättre om en månad så kan det hända att han blir utdömd. Artros är beläggningar som bildas på leder osv, googla på det om ni vill få en klarare bild av vad det är. 

Som det ser ut just nu så kommer han att gå på smärtstillande i cirka 2 veckor. Han kommer att bli bättre med smärtlindring men för att inte hänga sig fast på den så kommer han att gå utan någon vecka innan nästa veterinärbesök sker. Är han inte bättre i benet då så vet jag faktiskt inte vad som kommer att hända... Men nu gäller det att ta en dag i taget och se vad som händer. 

Jag och hans ägare har även kommit fram till att han kommer att få stå hos mig under den här tiden. Vi alla tycker att det känns onödigt att göra ett miljö byte som kan skapa mer stress eller onödiga konsekvenser för hans skull. 

Jag är givetvis väldigt glad över att få spendera mer tid med honom, det är guldvärt. Men som sagt, efter eb månad så kommer det göras en till koll på honom och vi får se hur läget är då. Tills dess så är det bara att avvakta och njuta av våran tid tillsammans. 

Efter att han fick lugnande och ställdes in i boxen igen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0