Let's talk about something

Nosgrimma, snokrem och bett. Varför varför varför... 

Jag verkligen avskyr alla dessa tre redskap på en häst. Nosgrimma kan dock vara svårt att välja bort om man rider utan bett då det inte riktigt finns något sätt för huvudlaget att sitta på sin plats annars. Men då skulle jag rekommendera att ha den mycket löst. 

Bett är egentligen till för att kontrollera hästen och skapa smärta. Om vi ska ta oss ur våran naiva bubbla så kan vi ju alla komma överens om att hästens mun INTE är skapt för att ha ett bett liggandes där i. Den är till för att kunna mala ner föda etc. Hästens mun har egentligen inte plats för ett bett i munnen, men det är upp till var och en att välja själva. 

Nosgrimma är till för att täppa igen munnen på hästen så att den inte gapar under ridning= visar obehag för sitt bett. 

Snokrem har typ samma princip som nosgrimman, att täppa igen munnen.

Jag hade önskat att folk faktiskt tog ett steg tillbaka och analyserade över hur dessa redskap påverkar hästen. Jag tycker inte om att förmänskliga hästen men ibland så är det det ända sättet för folk att förstå och kunna känna igen sig i det jag skriver. Man kan ju egentligen bara sätta sig in i hur det skulle vara om någon drog i sin egna mun eller försökte dra igen den så att vi inte skulle kunna prata eller röra oss fritt i käkarna. Förstå vilken panik? 

Jag är ingen perfekt hästmänniska och har mycket kvar att lära ifrån våra fina djur. Men kan man iallfall börja förstå att redskapen oftast inte är till för att hjälpa hästen till harmoni så tycker jag att man har kommit en bra bit på vägen. 

Jag själv väljer att rida i grimma eller repgrimma. Oftast grimma dock. Det för mig är mycket trevligare alternativ att välja om man nu vill rida på sin häst. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0