Vi ser olika

Jag litar på mitt hjärta när det kommer till att se hur välmående en häst är. Jag litar på att min magkänsla säger till mig om en häst är harmonisk eller i obehag. Men jag har också märkt att många av oss ser väldigt olika saker. Det som jag ser behöver inte alltid betyda att någon annan ser samma sak. 
Det är väl just det som gör mig frusterad ibland. Men jag förstår också att vi är på olika plan och jag försöker att behålla mitt lugn när såna här saker händer, det är dock inte alltid så lätt. 
 
Jag exempelvis blir väldigt glad när jag ser människor umgås med sina hästar lösa i manegen eller när dom rider utan utrustning. Andra kanske tycker att det ser flummigt och "skogsmulle aktigt ut". Det handlar ju delvis om på vilken nivå vi vill prestrera på eller hur vi vill umgås med våra djur. Vissa präglas av fina saker och flashiga hästar medans andra präglas av den mer naturliga friheten. 
 
Här har ni en bild på mig och Kvicken för några år sedan (möjligtvis 3 år) när vi tränade mycket dressyr. Jag ser en häst med missnöjt ansiktsuttryck såsom, öppen mun och tuggande på bettet (för mig betyder det obehag), vacklande blick och och spändhet i helheten. Allt som allt så ser vi ut som ett typiskt dressyrekipage. 
Dom här två bilderna som är från samma ridpass är långt ifrån utseendemässigt lika "flashiga" som den första bilden. Jag ser en häst som tillåts att få gå i den form som den behagar och hela ansiktsuttrycket utstrålar en mer avslappnad och trivsam häst. Ingenting är korrket utfört i någon av alla 3 bilderna men bild 2 och 3 är betydligt mycket mer behagliga för mitt öga att vila på. 
Vad ser ni?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: sjostrands.blo.gg

Kvicken ser mycket mer harmonisk avslappnad ut :) även mer koncentrerad på vad du vill o gör.

Svar: Åh vad skönt å höra! Värmer hjärtat något så otroligt mycket :) Tack!!
None None

2016-01-31 @ 20:55:00
URL: http://sjostrands.blo.gg/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0